Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Regeringens besked – ingen ny lag om sexistisk reklam

Publicerad: 29 April 2015, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:59

Jämställdhetsminister Åsa Regnér uppmanar reklambranschen att ta sitt ansvar – men vill inte genomföra vallöftet om att lagstifta mot könsdiskriminerande reklam.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetSocialdemokraterna

För att sätta fokus på vilka som får synas – och inte får synas – i svensk reklam väljer Sveriges Kommunikationsbyråer att skapa debatt via årets Guldäggskampanj ”Vem syns”.

Budskapet: reklamen som dagligen pumpas ut visar unga, smala, vita, heterosexuella personer utan funktionsnedsättningar. Den speglar inte samhället.

Till grund för kampanjen ligger en undersökning, där 1364 personer i 700 slumpmässigt utvalda annonser i tidningarna DN, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten, har kategoriserats.

Bara två av dessa 1364 personer hade en synlig funktionsnedsättning.

”Reklam kan skapa normer. Reklam kan krossa normer”, skriver Sveriges Kommunikationsbyråer bland annat i kampanjen som tagits fram av Volontaire.

Rent fysiskt manifesteras kampanjen via en utställning i Hötorgets tunnelbanestation.

Inför Guldägget, branschens stora reklamtävling som hålls ikväll, besökte barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) utställningen.

– En stor del av Sveriges befolkning är osynlig i reklamen, säger Åsa Regnér, till Dagens Media.

Hon menar att det är problematiskt då reklam är något som tar stort utrymme i det offentliga rummet.

– Eftersom reklamen är så kraftfull sätter det en bild av hur det är bäst att vara. Då är det många som inte passar in i den bilden, eller den ramen, säger Åsa Regnér och fortsätter:

– Reklam har makt, det är också därför den finns. Man lägger ned mycket pengar på reklam och marknadsföring för att man vill styra människors beteende.

Åsa Regnér säger dock att hon inte ser något behov av hårdare lagar för att komma tillrätta med skevheten reklamen.

– Jag vill vara tydlig med att jag och regeringen har inga planer på att lagstifta om detta, men vi vill gärna delta i ett samtal med branschen om det eftersom vi har höga ambitioner när det gäller rättigheter och jämställdhet.

I dag publiceras även en debattartikel i ämnet skriven av Åsa Regnér tillsammans med konsumentminister Per Bolund (MP). Där tas även frågan om könsdiskriminerande och sexistisk reklam upp.

I länder som Norge och Danmark är den frågan reglerad via lag. I Sverige är det enbart branschens egna organ för självsanering, Reklamombudsmannen, som prövar könsdiskriminerande reklam – ett organ som saknar sanktionsmöjligheter.

”Trots det självreglerande arbete som pågår med t.ex. könsdiskriminerande reklam så finns det fortfarande problem. Det är tydligt att det behöver göras mer i den här frågan”, skriver ministrarna i debattartikeln.

Inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna att lagstifta mot könsdiskriminerande reklam, som ansågs utgöra ett hot mot unga kvinnors hälsa.

"Vinner vi valet så kommer vi att arbeta vidare med utredningsförslaget för att förbjuda könsdiskriminerande reklam", uppgav Socialdemokraterna i maj 2014.

Men Åsa Regnér säger nu till Dagens Media att regeringen inte kommer att lägga fram något sådant lagförslag.

– Dessa bilder, som man inte kan välja bort, påverkar ett ideal om hur man borde se ut. Jag vill att vi inleder ett mer intensivt samtal om alla de här frågorna som handlar om unga kvinnor, men också många andra grupper, och diskuterar det till att börja med.

Kommer ni gå fram med ett förslag på en sådan lagstiftning?

– Det vill jag inte att kommentera nu. Jag vill att vi ska börja med att ha en dialog om detta.

Ni hade ju ett vallöfte om det?

– Det finns en utredning som gjordes under den förra socialdemokratiska regeringen om detta. Men som jag sade, vi vill börja med att diskutera med branschen om dessa frågor och jag tycker att den här utställningen är ett bra inlägg i det.

Vad är din uppmaning till branschen för att undvika framtida lagstiftning?

– Spegla samhället och människorna som de är, och inse att det utrymmet som man tar sig innebär mycket makt och ansvar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.