Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reebok kampanjar med kvinnostjärtar – igen

Publicerad: 14 April 2010, 10:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Reebok fortsätter att marknadsföra sin Easytonesko med hjälp av ”snygga rumpor”.


I slutet av 2009 blev Reeboks annonser för Easytoneskorna anmälda till Reklamombudsmannen, RO.

Anmälarna tyckte att reklamen innebar ”ett objektifierande av en specifik kvinnokroppsdel, rumpan, som på ett utmanande sätt drar fokus från fötter/skor till midja och rumpa”.

Men RO friade Reeboks annonser med motiveringen att det fanns "en koppling mellan ... produkten och bilden på kvinnans vader, lår och rumpa".

Enligt ett pressmeddelande från Reeboks svenska pr-byrå har försäljningen av Easytone ”slagit alla rekord” efter lanseringen i USA, England och Tyskland.

Och nu går Reebok ut i en stor tv-kampanj i Sverige, och en rad andra länder, för Easytone.

I reklamfilmen syns ”snygga rumpor” i olika poser.

– Easytone är en fantastisk produktinnovation och bygger på att du ökar rumpans muskelaktivitet med 28 procent, säger Reeboks nordiske marknadsdirektör Robert Ingham, i ett pressmeddelande.

Han kallar filmen ”kul, fräck och provokativ” vilket ska göra att den sticker ut i mediebruset.

– Filmen kommer att beröra och väcka uppseende och det är exakt de reaktionerna vi på Reebok vill ha.

Reebooks reklambyrå för denna kampanj är DDB New York, mediebyrå är Carat och Evahelena PR sköter pr-biten.

Reklamfilmen ska visas på Kanal 5, TV3 och TV4 och går upp den 15 april.

Dagensmedia.se har sökt Robert Ingham.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.