Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Rättviseförmedlingens nya kampanj: "Tacka ja!"

Publicerad: 3 Mars 2011, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

I ett år har de slagit hål på ursäkten ”de finns inte”. Nu inleder Rättviseförmedlingen en ny kampanj för att få fler kvinnor att tacka ja.


Ämnen i artikeln:

Lina ThomsgårdRättviseförmedlingen

Rättviseförmedlingen, som grundades av Lina Thomsgård, har i ett års tid hjälpt medierna att hitta intervjuobjekt, experter och debattörer från underrepresenterade grupper – framförallt kvinnor.

Nu tar Rättviseförmedlningen nästa steg i kampen mot skevheten i medierna. Kampanjen ”Tacka ja!” ska riva ännu ett hinder på vägen mot mångfald.

– Vi har under ett års tid utrotat ursäkten ”de finns inte” genom att via våra listor bevisa att dessa människor faktiskt går att hitta", säger Lina Thomsgård och fortsätter:

– Nästa strukturella hinder är föreställningen att kvinnor i högre utsträckning än män väljer att tacka nej till förfrågningar från medierna. Det är en bild som många journalister för fram, och vi måste fråga oss vad som kan få fler att känna sig trygga i att tacka ja.

En som fört fram problematiken är Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun:

”Faktum är att det här är ett verkligt problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Och så här har det varit under alla mina snart 13 år som journalist – från att jag jagat enkäter på stan till Aftonbladets ”Vi fem” till att jag nu försöker få en bättre balans mellan könen som chefredaktör på Dagens Media”, skrev han i ett blogginlägg nyligen.

Rättviseförmedlingen vill med den nya kampanjen inleda en konstruktiv diskussion om varför det ser ut såhär – och vad man kan göra åt det.

– Vi har många och långtgående idéer, allt från samarbeten med medier, till virala kampanjer, seminarier och diskussioner. Men där vi nu befinner oss handlar det om att samla de erfarenheter som finns och se vilka som vill vara med, säger Lina Thomsgård.

Hon passar även på att rikta en uppmaning till landets alla mediehus.

– Medieaktörer och andra som känner att detta låter bra får hemskt gärna kontakta oss. Denna kampanj blir så stor som vi gör den.

Till att börja med syns diskussioner på temat under hashtagen #TackaJA på Twitter.

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.