Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Raseri mot SSU-Jesus

Osmaklig, omogen och motbjudande. SSU:s kampanj inför kyrkovalet gör kristna journalister och politiker rosenrasande.


Publicerad 2013-09-03 14:30
Uppdaterad 2015-12-06 13:35

Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Dela artikeln:

" Gör som Jesus hade gjort. Rösta på Socialdemokraterna i Kyrkovalet". Det är budskapet i SSU:s nya kampanj inför Kyrkovalet den 15 september.

Syftet med kampanjen, som SSU kallar för en "digital folkrörelsekampanj", är att väcka uppmärksamhet kring valet och att få fler att rösta.

Förutom en animerad film, som räknar upp tre historier som SSU menar bekräftar tesen att Jesus var socialdemokrat, består kampanjen också av Facebook-annonsering, digitala affischer och flyers.

– Det handlar om vilka värderingar vi vill att kyrkan ska ha. Främlingsfientliga krafter mobiliseras kring kyrkovalet och nu måste vi mobilisera de goda krafterna för att få en kyrka som präglas av solidaritet och tolerans, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU, till Dagens Media.

Kampanjen gick online vid tvåtiden i dag och har redan hunnit orsaka häftiga reaktioner i de sociala medierna. Bland annat har kampanjen kallats för "pinsam" och "omogen".

Christian Carlsson, vice ordförande i Kristdemokraternas Ungdomsförbund och Emil Gillsberg, pastor i Centrumkyrkan i Mora, är två som uttryckt hård kritik mot kampanjen.

En annan av de kritiska rösterna är sociala medier-experten och krönikören Emanuel Karlsten:

– Jag tycker att kampanjen är osmaklig. Det är redan en märklig situation när partipolitik förs in i kyrkan och det blir extra konstigt när någon tror att de kan claima Jesus och säger att "tror du på Jesus är du socialdemokrat" eller tvärtom. Jag får obehagliga känslor kring hela kampajen. SSU borde ha kunnat hålla isär det på ett mer renhårigt sätt, säger han till Dagens Media.

Emanuel Karlsten är själv troende och har bland annat jobbat på den kristna tidningen Dagen.

– Det är klart att min bakgrund gör att jag reagerar lite extra starkt. Att jag har extra god insyn i hur religion har använts som politiskt slagträ gör att jag är mer känslig, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att SSU är oförstående för hur man genom historien har använt religion på ett ganska vidrigt sätt inom politiken. Det är bara att kolla på de senaste valen i USA.

Samtidigt ger prästen Anna Karin Hammar sin välsignelse till kampanjen.

" Intressant grepp", skriver hon på Twitter.

Juan-Pablo Roa på SSU är glad över uppmärksamheten trots den hårda kritiken.

– Vi är glada över att vi har fått folk att prata om kyrkovalet. Det är det som är målet med den här kampanjen, säger han till Dagens Media.

Men ni har fått ganska mycket kritik, Emanuel Karlsten kallar den till exempel för "osmaklig". Vad tycker du om det?

– Jag tror att Emanuel Karlsten reagerar lite för instinktivt och därmed ser han inte det vi vill visa. Men det är klart att vi hade väntat oss reaktioner. Det här ämnet är alltid lite känsligt, säger Juan-Pablo Roa och fortsätter:

– Ibland kallas Jesus för homofob men då blir det inte alls lika upprört som när vi kallar honom för sosse. Det är just när det gäller politik som folk reagerar surt.

Manuset till "Jesus var sosse"-filmen har författats av Juan-Pablo Roa och SSU:s valgeneral Vidar Aronsson medan Katla Studios står för produktionen.

På torsdag släpps en ny film i kampanjen.

Se filmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/FvY17KEOAvg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Koncept och idé: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU

Manus: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU

Bildmanus och animation: Katla Studios/Future Museum

Produktion: Katla Studios

Läs mer om kampanjen på ssu.se/kyrkoval eller se filmen här.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.