Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Radiotjänst om annonsen: "Blandar ihop begreppen"

Publicerad: 13 september 2012, 09:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Låneföretaget Folkia gick i dag ut i en helsidesannons i Metro och ifrågasatte SVT:s granskning av lånebranschen. Radiotjänst menar att annonsen drar felaktiga slutsatser.

Ämnen i artikeln:

Radiotjänst

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Annonsen är utformad som ett öppet brev till SVT och genom att dra paralleller till tv-licensen och den påföljande förseningsavgiften vill de rikta kritik mot hur SVT har kalkylerat räntan på sms-lån.

”Radiotjänst är ett dotterbolag till SVT, SR och UR och ser till att driva in pengar för TV-licensen. Med SVT:s retorik skulle det säkert kallas en ”lukrativ affär”.", står det bland annat i annonsen.

Johan Gernandt är kommunikationschef på Radiotjänst och förhåller sig mycket kritisk till artikeln.

– Vi känner oss inte attackerade. Jag har snabbt tittat igenom annonsen och tycker väl att Folkia här blandar ihop begrepp och sammanhang på ett spektakulärt sätt. Varken SVT, UR eller SR har något att göra med avgifterna. Det avgörs i ett avtal mellan staten och Radiotjänst, programbolagen har ingen påverkan, säger han till dagensmedia.se, och fortsätter:

–  Den andra viktiga poängen är att avgiften inte är ett lån, det är en avgift som ska betalas, som vilken avgift som helst. Alla aktörer har åtgärder till kunder som inte betalar räkningen i tid.

Hördur Bender är vd på Folkia och står som annonsens avsändare. Han tycker visst att det går att jämföra Folkias lån med förseningsavgiften för tv-licensen.

– Vi gör precis som de har gjort. De har räknat med vår ränta och vi gör samma sak med Radiotjänst. Förseningsavgiften är en kostnad för att man inte har betalat och det är likadant med ränta, säger han till dagensmedia.se.

Johan Gernandt säger att han inte tror att annonsen kommer att påberka folks syn på Radiotjänst.

– Jag tror folk är tillräckligt kloka för förstå. Det är precis samma maskineri som sätter igång med påminnelseavgifter som när man inte kan betala andra räkningar. Vi har dessutom lång tid mellan första fakturan till att det blir ett kronofogdeärende, säger han.

Hördur Bender säger dock att annonsen har väckt precis de reaktioner som Folkia var ute efter.

– Reaktionerna har varit extremt positiva. Folk förstår det här. Vi har hållit på i sex år och SVT driver en gammal linje tillsammans med Expressen, men jag tror publiken har förstått villkoren för lånet.

Enligt Johan Gernandt har dock Radiotjänst inte stött på några liknande reaktioner.

– Vi brukar känna av reaktioner på webbplatsen när sådana här utspel kommer, men nu har vi inte känt av någonting. Det vittnar nog om att folk är kloka nog att förstå, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev