Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Rädda Barnen pressar priserna – uppåt

Publicerad: 6 December 2010, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Rädda Barnen säljer julgranar för 150 000 kronor styck och julost för 100 000 kronor, eftersom julgåvor, men inte välgörenhet, är avdragsgillt.


Med annonser i dagspress och affärspress uppmanar Rädda Barnen svenska företag att lägga lite mer pengar än vanligt på sina julgåvor.

En påse Twist kostar 2 000 kronor, en julbock går för 85 000 kronor och julskivan Absolute Christmas för 30 000 kronor i Rädda Barnens julshop.

– Kampanjen är ett inlägg i debatten, med glimten i ögat. Det är avdragsgillt för företag att ge en julgåva till sina medarbetare men inte en gåva till en välgörenhetsorganisation, vilket Sverige är tämligen ensamma om i Europa, säger Maria Johansson, ansvarig för företagssektionen på Rädda Barnen.

Varorna i julshoppen är paketerade tillsammans med motprestationer i form av föreläsningar och exponering i Rädda Barnens tidning.

– Vi har stämt av kampanjen med Skatteverket, som kräver motprestation, men det är fortfarande de som avgör om företaget får dra av i slutändan. De flesta företag verkar dock inte söka avdrag för köpen, säger Marie Johansson.

Kampanjen, som är gjord av Lowe Brindfors och med Scream som mediebyrå, är en repris från förra året. Den pågår en bit in i januari.

– Än så länge är det fler än förra året som har köpt varorna, så vi är nöjda, säger Marie Johansson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.