Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Rädda barnen gör pekbok för krigsbarn

Publicerad: 4 Maj 2018, 07:00
Uppdaterad: 7 Maj 2018, 10:43

Rädda Barnens pekbok. Foto: Rädda Barnen

Uncle Unicorn och Rädda Barnen sätter ljuset på de 357 miljoner barn som lever i konfliktzoner."Vi vill att det ska kosta på att inte ha ett barnperspektiv 2018", säger Simon Rothstein Frankander, som är chef för public affairs på Rädda Barnen.


Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

I dagarna får Sveriges alla riksdagsledamöter och statsråd en liten pekbok på posten.I stället för gulliga bilder på bollar, djur och glass illustreras ”Mina första ord”, som boken heter, av tecknade bilder av minor, blod och bomber.

Med boken vill Rädda barnen starta en dialog om det ökande antal barn som lever i konfliktzoner. Vart sjätte barn på jorden lever numera i en konfliktzon, vilket är en ökning med 75 procent sedan 1990-talet, uppger Rädda Barnen.

– Vi vill att det ska kosta på att inte ha ett barnperspektiv 2018, och pekboken är svår att ignorera. Vi hamnar så lätt i polariserade samtal om ”vi och dem”, i stället för där vi borde vara: Barn är barn och de har rättigheter, oavsett var de är, säger Simon Rothstein Frankander, som är chef för public affairs på Rädda Barnen, till Dagens Media.

Idén till boken kom från Uncle Unicorns copywriter Niklas Moberg. 

– Det låg en pekbok på vårt kontor, ungefär samtidigt som man via media manöverröstes av krigsbilder från bland annat Syrien. Jag började fundera på hur en pekbok för de barn som lever där skulle se ut, berättar han. 

Han menar att många människor blivit avtrubbade av alla de hemska bilder som man översköljs av från jordens alla upp krigshärdar och konfliktzoner, och att det krävs något annat för att nå fram.

– Folk har tyvärr blivit så luttrade, att det nästan inte går att använda den typen av kommunikation längre. Det smarta och kreativa med en pekbok är att den knyter an i oss på ett annat sätt och väcker egna bilder och associationer till liv. 

Uncle Unicorn hade inte Rädda Barnen som kund, men eftersom idén med pekboken skulle passa så bra med organisationens syfte, så tog reklambyrån kontakt via en medlem i Göteborg.

Rädda Barnens Simon Rothstein Frankander nappade direkt. Han delar Niklas Mobergs analys om att människor i allmänhet har blivit vana vid att se hemska bilder från krigszoner – och slår dem ifrån sig.

– Den här idén var så bra, och vi vill använda den till så mycket. Att vart sjätte barn idag lever i en konfliktzon är inget hitte på, det är allvar. Och pekboken ramar in något som är verklighet för en så stor del av dem ­– i konfliktzonen, på deras flyktväg, och även i vad de har med sig när de väl kommer till Sverige. 

Arbetsgrupp

Rädda Barnen:

Simon Frankander, Chef Public AffairsMarkus Poletti, Adviser Public Affairs Uncle Unicorn:

Copywriter, Niklas MobergArt Director, Jakob Eriksson, Markus LindsjöProjektledare, Melina AristiadouProduktionsledare, Ida OlmOriginal, Mikael Fridén, Elin Asplund

Design, Mikael Sedin

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.