Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Puma: "Någon har tänkt väldigt fel"

Publicerad: 4 Maj 2012, 11:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Kreditkortsföretaget Visa sponsrar den jamaicanske OS-atleten, Usain Bolt, precis som skoföretaget Puma, som inte är helt nöjda med bildlösning på Visas nya utomhuskampanj.


Ämnen i artikeln:

VisaPuma

Puma och Nike är två av de största aktörern på marknaden för sportskor. Kampen om marknadandelar är stenhård och för tyska Puma var det en stor fjäder i hatten att kunna signa världens just nu mest kända atlet – Usain Bolt.

Därför ser de inte positivt på Visas senaste utomhuskampanj, som just nu går i Stockholms tunnelbana, där en del av bildlösningen består av en vit kurva som ser ut som en Nike-logga.

– Jag kan först hur Visa har tänkt. De vill använda sig av Bolts pose och den där vita randen ska väl föreställa ett flygplan. De har tänkt rätt men samtidigt har de tänkt väldigt fel, säger Rickard Kull, marknadschef på Puma Nordic.

Vad tycker du om annonsen?

– Det är klart att den där kurvan är väldigt lik en konkurrents logga men jag ser faktiskt inga problem i det. Det hade kunnat ha varit ett problem om vi just hade signat Bolt men hans koppling till oss är väl inarbetad så jag tror inte att det här förändrar någonting.

Men Puma Nordic tänker inte släppa saken helt vind för våg.

– Jag kan inte säga om vi kommer att agera på det här eller inte, först måste jag kontakta våra kollegor i Tyskland. 

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

VisaPuma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.