Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Professor Torbjörn Tännsjö: "Avskaffa reklamen"

Publicerad: 30 November 2015, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:19

Professor Torbjörn Tännsjö skriver på DN Debatt att reklam är skadlig för samhället och klimatet.


Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet, menar att reklamen är en börda för samhället på tre olika sätt:

1. Reklamen förvrider det mediala landskapet, vilket förklarar varför Sverige domineras av en borgerlig press. "Välbeställda människor, som ofta har borgerliga uppfattningar, är särskilt intressanta som konsumenter. Media som läses av denna grupp drar automatiskt till sig annonsörer. Det ger ekonomiska resurser att producera bättre tidningar, än de som läses av fattigare människor."

2. Vi tittar på usla tv-program eftersom vi upplever dem som gratis. Vi betalar indirekt, då vi konsumerar de varor reklamen får oss att köpa.

3. Reklamen gör att vi har gett upp vår integritet på nätet. "Vi anlitar tacksamt tjänster från Facebook, Google och Waze i tron att de är gratis. Och det är de ju på sätt och vis. Men indirekt betalar vi för dem, med uppgifter om vårt privatliv. Dessa uppgifter säljs vidare till företag som vill bruka dem för personcentrerad reklam."

Enligt Torbjörn Tännsjö skulle vi vara bättre informerade konsumenter om vi inte lät oss luras av reklambudskap, och därmed göra bättre konsumtionsval.

"Det är omöjligt att uppskatta omfattningen av reklamens effekt på vår totala konsumtion, men det är ställt utom rimligt tvivel att den driver på ett slags konsumtion av ting och förhållningssätt (resor, till exempel), som drar med sig negativa miljömässiga (externa) effekter. Om vi slapp konfronteras med den skulle vi frivilligt göra klokare val av livsstil, bruka färre ändliga materiella resurser, leva enklare och lyckligare", skriver Torbjörn Tännsjö på DN Debatt.

Han avslutar med att efterfråga en utredning för att ta reda på om det är möjligt att avskaffa reklamen.

LÄS ÄVEN:

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.