Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Procter & Gamble ökade mest

Elgiganten köpte mest reklam i augusti. Men det var Procter & Gamble som ökade mest jämfört med i fjol.


Publicerad 2013-09-24 04:30
Uppdaterad 2015-12-06 13:33

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

Under augusti köpte Elgiganten reklam för över 60 miljoner kronor brutto, enligt Sifo Reklammätningar.

På andra plats ligger Procter & Gamble med totalt 53 miljoner kronor brutto i medieköp, vilket är en ökning med 168 procent jämfört med samma period i fjol.

På tredje plats hamnar Ica med en reklamnota på 52 miljoner kronor brutto.

Listan för augusti saknar investeringar i direktreklam (både adresserad och oadresserad), vilket gör att flera annonsörer visar stora minus i sina investeringar.

Dessa siffror redovisas senare i höst.

De 20 största annonsörerna i augusti

Annonsör 2012 2013 Diff% 2013 ELGIGANTEN 65836 60742 -7,7 PROCTER & GAMBLE 19926 53347 167,7 ICA 83921 51634 -38,5 UNILEVER SVERIGE 47295 46744 -1,2 L OREAL SWEDEN 31438 43832 39,4 SV SPEL 40782 36848 -9,6 TELIA 63792 33244 -47,9 MEDIA MARKT 32434 31993 -1,4 VIASAT 25375 31331 23,5 TELENOR 26575 29453 10,8 3 25563 27908 9,2 VOLVO 27412 27132 -1 FÖRSVARSSTABEN 12590 26012 106,6 MC DONALDS 18551 25936 39,8 KOOPERATIVA FÖRBUNDET 54065 25894 -52,1 SOVA SÄNGBUTIKEN 18642 24304 30,4 STADIUM 26099 24069 -7,8 CARLSBERG SVERIGE 14930 23916 60,2 TELE2 15368 23495 52,9 TOYOTA SWEDEN 21458 23204 8,1

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.