Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Printmedierna backar på bred front"

Publicerad: 10 September 2013, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Medieinvesteringarna som förmedlats via Sveriges Mediebyråers medlemmar fortsatte att sjunka under augusti.


Totalt backade medieinvesteringarna med 4 procent i augusti medan investeringarna hittills i år har backat totalt 6 procent.

Det visar Mediebyråbarometern, som alltså sammanställer de medieinvesteringar som förmedlats via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer.

Värst ser det ut för printkategorierna medan tv återhämtar sig något under augusti. Totalt förmedlades medieutrymme för drygt 800 miljoner kronor under månaden.

– Investeringarna visar fortsatt på en nedåtgående trend och augusti månad summeras till -4,2 procent, vilket trots en negativ utveckling är bättre än de ackumulerade investeringarna som över perioden visar på en tillbakagång på drygt 6,4 procent. Printmedierna backar återigen på bred front och även mediekategorin magasin som under sommaren har visat tendenser på en inbromsning i nedgång backar nu med 19 procent, säger Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Kvällpress går fortsatt väldigt tungt och tappar närmare hälften av sin volym jämfört med föregående år. Jag tror dock att vi kommer att få se en höst där investeringarna successivt kommer att återhämta sig.

Även utomhus/trafikreklam går dåligt och totalt backar investeringarna i den kategorin med nära 15 procent i augusti.

Bäst går det som vanligt för de digitala medierna, som totalt ökar med nära 10 procent under augusti.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.