Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Printkampanj räddade partiet

Publicerad: 23 september 2010, 06:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Sjukvårdspartiet i Värmland sparade ihop pengar under fyra år, för att sedan satsa allting på tidningsannonser. Kampanjen kan mycket väl ha räddat dem.


– Vi tittade på allting från tv-annonsering till reklampelare och fastnade för att koncentrera oss på valfoldrar som var bra utformade med bra läsbarhet och snygg design, samt tidningsannonser, säger Erik Jansson, gruppledare för Sjukvårdspartiet i Värmland.

Partiets väljarskara utgörs till större delen av personer i åldern 45 och uppåt, vilka enligt Erik Jansson enklast och bäst kan nås genom läns- och lokaltidningar.

– Vi satsade stenhårt på att nå varje person i deras hem, så att de i lugn och ro kunde ta åt sig av vårt budskap. Och tidningen är det bästa sättet att nå ut på det viset.

De gick ut med annonser i länstidningen Värmlands folkblad och i lokaltidningar runt om i länet och tog bort all annan annonsering, som exempelvis tv- och radiosnuttar samt reklampelare.

Hur stor budget de hade vill Erik Jansson inte uppge, men han berättar att partiet sparade en miljon kronor som de hade fått i bidrag under den första mandatperioden och fortsatte med att utöka sparkassan med 600 000 kronor per år i fyra år från medlemsintäkter.

– Dessutom har vi varit försiktiga och sparsamma med pengarna. Vi har till exempel inte lokaler som vi hyr eller ombudsmän. Vi har försökt sköta det på en rimlig nivå, säger han.

Partiet fick 38 mandat, vilket är 1 mandat mindre än förra valet. Men den siffran kunde ha varit värre.

– Vi förstod att vi inte skulle kunna ligga kvar på samma nivå, eftersom vi var ett sensationsparti i förra perioden, säger Erik Jansson.

Både annonserna och foldrarna utformades av Karlstadsbaserade produktionsbolaget Advant.

– Det var ett mycket trevligt och ungt gäng som gjorde ett mycket bra jobb, säger Erik Jansson

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev