Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Print sänker reklammarknaden

Publicerad: 4 september 2012, 08:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

Reklammarknaden tappade nära 2 procent under andra kvartalet 2012, vilket främst förklaras av de tryckta medierna.


EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, omsatte reklammarknaden 8,3 miljarder kronor under andra kvartalet 2012.

Detta är ett tapp på nästan 2 procent och förklaras främst av de trycka mediernas negativa utveckling. Dagspressen tappade 12 procent av sina annonsintäkter under andra kvartalet 2012 jämfört med samma period föregående år.

Den mobila marknadsföringen ökade dock. Tillväxten blev 176 procent jämfört med samma period föregående år.

Även marknadsföringen på internet ökade, med en tillväxt på 12,4 procent under andra kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period föregående år. Här ökade webb-tv mest, med en ökningstakt på 49 procent.

– Det är ett avvikande kvartal. Vi tror att resten av året kommer att visa på en försiktig tillväx, säger Madeleine Thor, IRM:s vd, i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev