Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 25 april 2013, 16:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:47
Reklambyråerna fick se sig slagna av en pr-byrå i den prestigefulla kategorin Digitalt.
Prime tog hem guldägget för kampanjen ”Civil Rights Captcha” för Civil Rights Defenders. Kampanjen bestod huvudsakligen av ett test där användaren kunde kolla om hen var människa eller dator. Syftet var att hålla sajter fria från spam samtidigt som organisationen tog ställning för mänskliga rättigheter.
Motiveringen lyder:
”Årets Guldäggsvinnare väckte starka känslor i juryn – samtliga jurymedlemmar skulle så gärna vilja stå bakom denna briljans. Kampanjen gav sig på ett av de största problemen inom den digitala världen - elakheter och hat – och gjorde avsändarens budskap omöjligt att ignorera. Årets vinnare lyckades bekämpa både troll och robotar – genom att ställa en enkel fråga: Är du mänsklig? Årets guldäggsvinnare är Civil Rights Defenders och Prime för bidraget Civil Rights Captcha!”
TBWA vann ett silverägg för Canal Digitals kampanj ”Blocketannonser i bäst ljud och bild” och Åkestam Holst vann silver för ”Catacombo sound system” för kunden Pause Ljud & Bild.
Ett silverägg gick även till Lowe Brindfors och kampanjen ”Mobbningssimulatorn” för Friends, och Forsman & Bodenfors för ”SR Plus” för Sveriges Radio.
Även The Fan Club prisades med ett silver, för kampanjen ”Tool pool” för Malmö järnhandel.
Creative Director: Olle Thunberg
Executive Creative Director: Tom Beckman
PR-konsult: Louise Sallander
Uppdragsgivare ansvarig: Natasha Esbjörnson
Webbutvecklare: Pär Thunberg
Digitalbyrå: Bärnt&Ärnst