Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Pressbyrån bryter reklamlöftet – och får svidande kritik

Publicerad: 17 januari 2014, 07:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

UPPDATERAD. Efter bara två veckor bryter Pressbyrån sitt nyårslöfte och marknadsför bullar.


Inför nyår gick Pressbyrån ut i en kampanj där kedjan lovade att inte marknadsföra onyttiga mellanmål, som kanelbullar, korv och chokladbitar.

Men redan nu bryter alltså Pressbyrån sitt eget löfte. Copyn i kedjans senaste annons lyder: ”En liten kanelbulle i en annons kan väl inte skada?”.

– Alla vet ju att de flesta bryter sina nyårslöften och det gör vi också. För de flesta människor står Pressbyrån för godis, bullar och läsk. Det här konceptet är ett sätt att visa att vi har nyttiga alternativ också, säger Lennart Schultz, ansvarig för externa kampanjer på Pressbyrån.

Annonsen möter bland annat kritik från Mattias ”Please copy me” Åkerberg, som skriver på Twitter:

”Det här storslagna @Pressbyran-löftet hade kunnat bli så bra, så banbrytande. Nu blir det bara tröttsamt och dumt. Suck”.

– Jag tror ändå att de flesta kommer att se charmen i den här kampanjen och uppfatta den som rolig, säger Lennart Schultz.

Kampanjen rullar i Dagens Nyheter och i radio. Pressbyråns reklambyrå är Åkestam Holst.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev