Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Premiär för livestreamade annonser på Aftonbladet

Publicerad: 7 Augusti 2009, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Ikeas vakentävling visas på livestreamad banner på Aftonbladet.se.


Igår, torsdag, inleddes Ikeas "Sveriges tröttaste tävling". Sex sängliggande personer ska försöka hålla sig så vakna så länge som möjligt. Den som vinner kammar hem ett nytt sovrum med möbler från Ikea, till ett värde av 20.000 kronor.

Tävlingen live-sänds på Ikeas kampanjsajt, men också på Aftonbladet.se.

Enligt Aftonbladets försäljningsdirektör Anders Berglund är det första gången någonsin som Aftonbladet har en banner med livesänt material på sajten.

– Vi har naturligtvis haft videoannonser och banners med förinspelade reklamspotar men inte livesänt, säger han.

– Det har helt enkelt inte varit möjligt att genomföra sådana här aktiviteter förut för tekniken har inte räckt till för en så pass stor trafik som vi har, fortsätter Anders Berglund.

I takt med att tekniken blivit bättre har dessutom priserna pressats, säger han.

– Det har blivit mycket billigare att streama live. Det går inte att jämföra priset idag med vad det skulle kosta för några år sedan, säger Anders Berglund.

Bakom kampanjen ligger Forsman & Bodenfors.

Tidigare i somras genomförde butiken Playground en liknande tävling, då fyra personer tävlade om vem som kunde hålla sig vaken längst. Vinnartiden klockades då in på 74 timmar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.