Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Preemlanseringen gav genomslag

Publicerad: 11 Mars 2011, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Preems udda halvsidesannons nådde färre men väckte ett ovanligt stort läsintresse i en färsk reklammätning.


Preem rullade nyligen ut en lanseringskampanj för diesel med tallolja. I en textbaserad annons beskrivs dieselns produktfördelar med hjälp av ett mejl från en privatperson till riksdagen.

– Det här är en lite udda del av kampanjen som bygger på insikten att det är konstigt att det spelar roll hur man når miljömålen, att man gör det med en viss motor, och inte att man når dem, säger Filip Nilsson, cd på Forsman & Bodenfors som har gjort kampanjen.

Textannonser brukar ha ett lite lägre observationsvärde, men högre läsvärde än andra typer av annonser. Preem-reklamen följer det mönstret, men läsvärdet är ovanligt högt i en reklammätning som Hanne K Larssen har gjort.

Obsvärdet för en halvsida i Metro är i genomsnitt 26 procent och läsvärdet cirka 5 procent. Preem-annonsen hade 18 procent respektive 12 procent. Det senare är bättre än ett normalt läsvärde för ett uppslag, som brukar ligga på cirka 10 procent.

– Man kan säga att man inte har nått så många, men däremot har man nått dem med mer information än vad som är normalt, säger Hanne Larssen, vd för Hanne K Larssen.

Annonsens budskap gick fram väl och den hade ett avsändarvärde som motsvarade observationsvärdet. Tre av fyra gillade reklamen.

– Annonsen bekräftar att storleken på loggan inte spelar någon roll så länge annonsen görs intressant. Är annonsen däremot ointressant kan loggan var hur stor som helst, utan att annonsören läggs på minnet, säger Hanne Larssen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.