Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Pr skapar buzz kring nya modemärken

Publicerad: 29 Augusti 2012, 04:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Enbart 10 procent av nya modeföretag överlever i tre år. Men med ett gediget pr-arbete ökar man chanserna att nå framgång. Mes dames och Jenny Grettve är två varumärken som nu kämpar för att slå sig in på den svenska modescenen.


Samtidigt som de större svenska modehusen är väletablerade på den svenska modescenen och ses som en självklar del av den pågående modeveckan i Stockholm, finns också en del uppstickare på plats. Men som ny designer med ett eget klädmärke är det svårt att få uppmärksamhet och stort genomslag.

Dagensmedia.se har talat med de pr-byråer som jobbar för att skapa uppmärksamhet kring varumärket Mes dames, som idag arrangerar en vising inom ramen för Mercedes Fashion Week, och Jenny Grettve, med en fristående visning.

När det gäller kommunikationen kring de två nyetablerade modeföretagen är det viktigt att, förutom att skapa en välutvecklad webbplats, även genomföra ett gediget pr-arbete.

Det är i år första gången som modevarumärket Mes dames, grundat av Lisa Wikander 2009, är på plats under modeveckan med en visning av vårkollektionen. Stilen beskrivs som feminin och är inspirerad av flera franska modehus – i varumärkesstrategin ligger att förhålla sig till plaggens stilistiska kärna.

– Det viktigaste är att hitta själva själen i varumärket och att finna historier som potentiellt kan tänkas passa olika medier. Sedan är det viktigt för oss att lyfta Lisa Wikander, exempelvis genom att visa på hennes bakgrund som toppstudent i Paris, säger Lisa Wester, konsult på pr-byrån Polhem, som sköter företagets kommunikation, till dagensmedia.se.  

För Mes dames bygger den vidare kommunikationsstrategin på att i huvudsak arbeta med klassiskt pr-arbete.

– Vi på Polhem kom in i juni och inledde ett klassiskt proaktivt pr-jobb. Vi vill försöka skapa ett intresse för det som är unikt för Mes dames, vilket exempelvis är valet av material. Utifrån det försöker vi att skapa en "hype" kring varumärket och kläderna, säger Lisa Wester och fortsätter:

– Sedan är det ju klart att det är en ära att Mes dames ges utrymme att få visa upp sig genom en visning inne på Berns. På så vis blir Mes dames så klart också automatiskt mer attraktivt.

Och för det modeföretag som inte blir inbjuden att vara med under modeveckans officiella flagg, finns det de designers som genomför så kallade gerillavisningar. Ett sådant modehus är Jenny Grettve, som arrangerar en gerillavisning i dag. Företaget menar att nyckeln till framgång ligger i att våga göra något annorlunda.

– För att nå ut måste man sticka ut. Bland nya designers är det tio procent som överlever i tre år, resten går omkull. Då är det viktigt att nå ut och att nå ut snabbt, säger Corinna Dabrowski, vd för Red and square fashion pr, som ansvarar för Jenny Grettves kommunikationsstrategi.

Jenny Grettve genomförde under vinterns modevecka i Stockholm en gerillavisning som blev omtalad, och vars pr-värde uppskattades till över två miljoner kronor. Det är således värt att sticka ut hakan och finna nya vägar att marknadsföra sig på.

– Gerillavisningar är billiga och om man gör något som sticker ut kan man få bra genomslag. Med Jenny Grettve har vi lagt fokus på en genomtänkt pr-kampanj och gerillavisning, säger Corinna Dabrowski.

Hon poängterar också att det gäller att tänka stort och att nödvändigtvis inte lägga all kraft på att anpassa marknadsföringen efter svenska förutsättningar. 

– När vi planerar den gerillavisning som går av stapeln i dag tänker vi inte på att vi är i Stockholm. Vi föreställer oss i stället att visningen äger rum i Paris eller New York. 

Senare i dag promenerar Jenny Grettves modeller från Regeringsgatan i Stockholm genom Moodgallerian till Berzelii park där visningen äger rum. Den ska ackompanjeras av operasångerskan Ellinor Edström-Schuller och pianisten Magnus Svensson.

Fredrik Hammarbäck

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.