Kampanjer
Pr-ordföranden: "Byt namn på Cannes Lions"
Publicerad: 22 juni 2010, 13:55
Paul Taaffe, ordförande i Cannes pr-jury, vill att festivalen byter namn, då tävlingen är bredare än tidigare.
MS
Martin Schori
Cannes Lions har 57 år på nacken. I takt med att festivalen breddats från att enbart vara en tävling för reklamfilm vill Paul Taaffe att man byter namn – inte minst för att uppmuntra pr-byråer att tävla.
– Cannes Lions är inte längre bara en reklamfestival. Bra kreativa idéer kan komma från olika håll men de olika disciplinerna har tillkommit av en god anledning och det är missvisande att gruppera alla under ”reklam-paraplyet”, sa han i ett tal efter att pr-lejonen delats ut.
I år såg pr-kategorin en kraftig ökning i antalet bidrag, men samtidigt kom färre än förra året från pr-byråer.
– Pr-byråerna måste vakna och inse att vårt arbete kan vara fantastiskt och att det här är en möjlighet att visa upp det, fortsatte Paul Taaffe, enligt ett pressmeddelande.
Tidigare i år bytte Sveriges Reklamförbund namn till Sveriges Kommunikationsbyråer, med anledning av att förbundet den senaste tiden breddats.
Paul Taaffe är till vardags ordförande och global chef för Hill & Knowlton.
Vad tycker du? Rösta i spalten uppe till höger.