Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Pr-kampanjen kraschade servrarna

För att göra pr för sina nya shoppingresor till Gekås delade Swebus ut gratisbiljetter på Facebook. Det fick bussbolagets servrar att krascha.

Dante Thomsen


Publicerad: 13 April 2012, 06:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:26

Ämnen i artikeln:

GekåsSwebusUllared

I april är det premiär för Swebus nya busslinjer som går från Göteborg och Malmö till Ullared. För att göra pr för resorna gjorde Swebus ett försläpp av gratisbiljetter till de som gillar Swebus eller Gekås på Facebook.

Men gratiserbjudandet blev för mycket för de shoppingsugna svenskarna och snart drabbades Swebus servrar av överbelastning.

– Det blev ett väldigt stort intresse med många besökare samtidigt. Trycket var så hårt att vi fick en mängd tekniska fel och fick felsöka under hela natten, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus.

Har du varit med om något liknande tidigare?

– Nej det har jag inte varit. Vi får nog se Gekås Facebook-användare som väldigt aktiva.

Vad är det som lockar så mycket med en sådan här resa?

– Det är destinationen. Men också att det här är ett nytt sätt att kunna resa utan att behöva planera i förväg och ta bilen. Det finns ett uppdämt behov för en sådan här resa.

På grund av serverkraschen planerar Swebus ett nytt försläpp klockan 12:00 i dag.

Premiärturen till Ullared går från Göteborg den 24 april och Malmö den 25 april.

Lågprisvaruhuset Gekås grundades 1963 och har både blivit ett världskänt varumärke och en dokusåpa.

Under 2011 sålde Gekås varor för 4,2 miljarder kronor. Förutom en stor camping för husbilar planeras dessutom ett hotell i centrala Ullared.

Ämnen i artikeln:

GekåsSwebusUllared

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.