Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Postnord får kritik för reklamartikel

En nativeartikel från Postnord publicerad på Expressens sajt är för lik en redaktionell artikel, det menar Konsumentverket.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 18 December 2018, 06:55

Ämnen i artikeln:

PostNordExpressenGoogle

Foto: Skärmdump/Press

Annonsen i fråga rullade på Expressens sajt i samband med Black friday och hade rubriken "Så har PostNord hanterat över 2,2 miljoner paket efter Black Friday". 

"Extra personal, fler ombud och en vd som sorterade paket. PostNord ger allt (...) Nu fortsätter satsningen under hela julhandeln", löd ingressen. 

Konsumenverket menar att innehållet är utformat på så vis att den skulle kunna vara en redaktionell nyhetsartikel utan kommersiell avsändare. 

Dessutom dök annonsen upp i Googles flöde den 29 november utan att vara annonsmärkt. Klickade läsaren i sin tur sig vidare i artikeln kommer han eller hon till Expressens sajt. Där framgick det att artikeln var en annons med hjälp av en ljusblå balk med texten "ANNONS Innehåll från PostNord". 

I Konsumenverkets uttalande framkommer även att verket inte med säkerhet kan komma fram till vilken aktör det är som har brustit i sin annonsmärkning. 

"Det kan hävdas att annonsmarkeringen inte har skett i Google som felaktigt har uppfattat och klassificerat innehållet som en nyhetsartikel. Google hämtar å andra sidan sitt innehåll och gör klassificering baserat på utformingen av artikeln, vilken sålunda är så likartad redaktionell text att den har misstagits för sådan", skriver Konsumentverket och forsätter:

"Med en tydligare markering och utformning hade därmed artikeln sannolikt inte ha presenterats som en nyhet"

Med anledning av detta ber Konsumentverket Postnord att yttra sig om ärendet och svara på hur man ska jobba för att inte samma sak ska ske igen. 

 

Ämnen i artikeln:

PostNordExpressenGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.