Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Postkodlotteriet utropar sig till vinnare

Publicerad: 19 juni 2009, 11:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Postkodlotteriets vd, Niclas Kjellström-Matseke, håller inte med KO om att bolaget förlorade i Marknadsdomstolen.


I Marknadsdomstolens dom, som Dagens Media berättade om igår, slås fast att Postkodlotteriet måste upphöra med formuleringar som ”Guldläge i Ljungsbro" och "Ditt postnummer kan vinna 43 miljoner", eftersom det ger intryck av att en viss summa pengar ska lottas ut till en namngiven ort eller att vinstchansen i orten är större än för övriga orter i riket.

Enligt Niclas Kjellström-Matseke, vd på Postkodlotteriet, förändrades dock marknadsföringen redan före KO:s stämning. Marknadsdomstolens dom får därför ingen påverkan på bolagets nuvarande reklam, säger han.

– Vi är ganska nöjda med domen, för i allt väsentligt slår Marknadsdomstolen fast att den reklam som Postkodlotteriet har bedrivit de senaste 1,5 åren är förenlig med svensk lag. Den reklamen är okej.

Enligt Niclas Kjellström-Matseke friades Postkodlotteriet på de två viktigaste punkterna.

– Vi får använda postnumren i reklamen och vi får bygga vår information kring dem. Det var en stor seger för oss.

KO tvingas av Marknadsdomstolen betala sina egna rättegångskostnader, vilket Niclas Kjellström-Matseke betraktar som en ”skarp markering”.

– Det är en tydlig signal om att det inte är så som KO skriver i sitt pressmeddelande, att man har ”vunnit”. Vi försökte ta en dialog med KO för länge sedan, men de ville inte ha någon dialog. Jag tycker att man kunde ha besparat den här rättsprocessen, för de här korrigeringarna är som sagt gjorda sedan länge.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.