Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Postkodlotteriet kampanjar för havet

Publicerad: 23 April 2010, 08:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Postkodlotteriet startar en två år lång kampanj för att rädda världens hav.


På lördag, i PostkodLotteriet på TV4 drar den internationella kampanjen, Project Oceans, igång. Initiativet beskrivs som en mångmiljonsatsning. På måndag nästa vecka inleds mediekampanjen, signerad Daytona. Kampanjen går i print och på webben och i Postkodlotteriets egna kanaler. Postkodlotteriet skickar bland annat ut i dr-utskick till 900 000 hushåll. Project Ocean genomförs samtidigt i Storbritannien och Nederländerna.  

Printannonsen består av en svart tavla där antalet fiskar år för år reduceras. I copyn står att 90 procent av havets stora rovfiskar har försvunnit sedan 1950. Annonsens ska visas ibland annat DN och Fokus.

– Med annonsen visualiserar vi problemet på ett effektivt sätt och jag tror att budskapet kan vara chockerande för många, säger Robert Höglund, kommunikationskoordinator på Postkodlotteriet.

Och kunskapa saknas i dag, säger han. I en enkätundersökning, genomförd av Sifo, svarade åtta av tio svenskar att de ansåg att haven mår dåligt. Samtidigt svarade bara en av fyra att de visste vad de själva kunde göra för att förbättra situationen. Ambitionen med kampanjen är att ge allmänheten den information genom att driva dem till kampanjsajten.

På sajten finns också tävlingar som genom virala effekter ska sprida budskapet. Besökarna ska bilda egna fiskstim genom att skicka en film som berättar om problemen till vänner på Facebook och Twitter. I prispotten finns bland annat ekodykning i Egypten och en surfresa till Portugal.

– Vi uppmanar att besökarna att dra in så många ”fiskar” de kan till sina stim och sprider på så sätt samtidigt budskapet.

Kampanjen ska pågå till mitten av juni. Därefter laddar Postkodlotteriet om med en dokumentär filmad av Mattias Klum som företaget ska göra aktiviteter runt.

 

Arbetsgrupp Daytona:

   Jesper Brink - Projektledare  Carin Lindewall - Koncept  Andreas Pihlström - Koncept  Lars Lindwall - AD  Eva Siveland - Copy  Anders Ekström - Motion  Jonas Blomdin - Webbutvecklare  Johan Sahlén - Webbutvecklare  Daniel Andersson - Webbutvecklare  Plop - Ljudproduktion  

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.