Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Posten storgasar och twittrar

Publicerad: 15 September 2009, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Navet i årets största kampanj är en e-handelsguide på nätet. Den stöds av reklamfilm och en twittrande ”Arne på Posten”.


Posten Meddelanden och Posten Logistik har gått samman i årets största kampanj, signerad huvudbyrån Åkestam Holst. Tema och payoff är ”e-handlarens bästa vän”.

– E-handeln är viktig för oss och har en stor tillväxt. Förra kvartalet växte den med drygt 4 procent, trots konjunkturen, säger Anne-Catherine Worth, kommunikationschef för Posten Logistik.

Kampanjen vänder sig både till e-handelsföretag och till privatpersoner som handlar på Blocket och Tradera.

– Det är också första gången vi kommunicerar att man enkelt kan nå en nordisk marknad genom oss, säger Anne-Catherine Worth.

Kampanjmanéret känns igen från tidigare. Musiken och den lilla animerade bollsymbolen återkommer i reklamfilmen, som den här gången handlar om en e-handlare som säljer hundaccesoarer. All reklam hänvisar till ”ehandelsguiden” på nätet, som ska leva kvar även efter kampanjslutet. Den innehåller omkring 80 filmklipp med en kvinna som beskriver Postens tjänster.

– Berättarmanéret, att Posten talar till dig, har vi inte använt tidigare. Det är ett sympatiskt, pedagogiskt och lite lättsammare sätt att ta till sig information, säger Annsofie Nyström, tf kommunikationschef för Posten Meddelande. 

Postens tjänster diskuteras livligt på nätet och tanken är att filmerna ska kunna användas i forum, på Facebook och bloggar. Postens kringresande distanshandelsexpert Arne Andersson ska twittra om e-handel under kampanjen.

Det blir även ett internt utskick till personalen, en butikskampanj för utlämningsställena, banners och annonser i affärspress. Dessutom tre utskick i Postens egen kanal, dr.

Kampanjen drar igång i mitten av september och pågår in i november. IUM är mediebyrå.

Byråfakta

Mediebyrå: IUM

Arbetsgrupp Åkestam Holst: ”Åke Stamholst”

Byråproducent: Espen Bekkebråten, Mary Lee Sjönell

Produktionsbolag: Flodell Film

Regissör: Fredrik Falck 

Producent: Tobias Reiner

Filmfoto: Carl Sundberg

Postproduktion: Milford Film & Animation Sthlm, The Chimney Pot Sthlm

Klippning: Frederik Nordstedt

Ljud: Frippe Jonsäter, Ljudligan

Musik: Plan 8

Stylist: Matilda Bång 

Produktionsdesigner: Johan Broomé

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.