Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Pose som ett rent sexobjekt”

Publicerad: 30 Mars 2012, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller en annons för modevarumärket Björn Borg.


Annonsen består av en bild på en kvinna som sitter på en resväska på golvet och håller om en kabinväska med armar och ben. Kvinnan ser ut att vara naken, men väskan döljer underliv och bröst.

Enligt Björn Borg har man i denna kampanj utgått från att svenska konsumenter kopplar ihop varumärket Björn Borg med underkläder, och att de förstår att modellen i bilden bär underkläder. ”Denna annons är alltså lika mycket produktbild för resväskor av varumärket Björn Borg som en varumärkesbyggande bild. I det senare fallet är en viss nakenhet oundviklig på grund av den medvetet starka kopplingen till underkläder.”

Men enligt RON är annonsen könsdiskriminerande:

”Enligt nämnden framställs modellen genom att se ut att vara naken samt genom sin pose som ett rent sexobjekt. Nämnden finner att hon saknar koppling till det marknadsförda produktområdet resväskor och reklamen är därför kränkande”, skriver RON i sitt uttalande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.