Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

”Politisk reklam har en begränsad roll”

Publicerad: 11 Augusti 2010, 11:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann om Alliansens reklamkampanj.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaPer SchlingmannAlliansen

Alliansens valkampanj bygger på budskapet ”Bakåt eller framåt?”.

– Bakgrunden är att årets val blir ett vägval för Sverige, det är första gången väljarna kan ta ställning till två tydliga alternativ. I kampanjen vill vi förstärka detta med ett koncept som bygger på att du kan gå framåt med oss eller gå tillbaka till det Sverige vi hade 2006 med de rödgröna, säger Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann till Dagensmedia.se.

Kampanjen ska synas i print och utomhus, men exakt när annonserna går upp vill inte Per Schlingmann avslöja.

– Kampanjen används från och med idag av våra lokala företrädare och den blir också publik inom en nära framtid.

Alliansen har avsatt en budget på 20 miljoner kronor för valrörelsen. Förutom kampanjen ska pengarna också användas till en bussturné och man ska även etablera Allianskaféer i de större städerna.

Vad vill ni uppnå med kampanjen?

– Vi vill att den ska bidra till att människor ställer sig frågan – vilken väg ska Sverige ta, framåt eller bakåt? Och vi vill att man ställer sig samma fråga kring de sakorienterade budskapen. Rent kommunikativt handlar det om att Alliansen är en framåtrörelse och mot det står något som vill gå tillbaka.

De sakorienterade budskap som presenterades idag handlar bland annat om skola, äldreomsorg och energi. Ytterligare budskap kan komma att komplettera kampanjen.

– Vi kommer att vara flexibla och snabba om det uppstår debatt i någon fråga som intresserar väljarna.

Vilken roll spelar reklamen i valutgången?

– Jag tror att politisk reklam spelar en begränsad roll för valutgången, men den uppfyller andra viktiga syften. Politisk reklam skapar en valrörelsemiljö som får många väljare att blir mer intresserade, den bidrar till en internt mobilisering och motivering, och är den är som bäst får den politiska reklamen människor som inte bestämt sig att intressera sig och nyfiket ställa sig frågor.

Som exempel nämner Per Schlingmann Moderaternas valkampanj inför valet 2006 då man etablerade sig som det nya arbetarpartiet.

– Där bidrog reklamen till att få osäkra väljare att fundera.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.