Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Politiker dissar 100-wattaren

Publicerad: 1 december 2011, 05:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:23

Handelsminister Ewa Björling och Per Schlingmann är de enda politikerna som kommer på 100-wattaren. Handelsministern för att hämta ett stipendium. I övrigt är intresset svalt bland landets folkvalda – inte minst hos Socialdemokraterna.


Dagens Media har i fler artiklar granskat reklammotståndet bland våra folkvalda politiker. En enkät bland de svenska riksdagsledamöterna har visat att okunskapen om reklambranschen är stor och att många politiker är extremt kritiska mot reklam.

– Vi dränks i direktreklam på ett sätt som jag tycker är aggressivt och faktiskt nästan obehagligt. Freda mig, jag är inte bara konsument utan också medborgare i ett samhälle, sa S-ledaren Håkan Juholt till Dagens Media så sent som i september i år.

Nyligen aktualiserades debatten återigen i samband med en motion från miljöpartisterna Annika Lillemets, Stina Bergström och Jan Lindholm, som vill förbjuda att direktreklam till hushåll som inte uttryckt sitt samtycke på förhand.

Samtidigt finns ett stort ointresse bland de folkvalda att delta i event som rör branschen. När Guldägget firade 50-årsjubileum nobbade exempelvis de båda ministrarna Lena Adelsohn Liljeroth och Maud Olofsson Komms inbjudan.

Även för reklamtävlingen 100-wattaren, som går av stapeln i kväll, är intresset klent bland landets folkvalda.

Förutom handelsminister Ewa Björling, som bjudits in för att ta emot ett reklamstipendium, är det bara moderaten och statssekreteraren Per Schlingmann som dyker upp i dag.

Inte heller Håkan Juholt, som Dagens Media har bjudit på en biljett till 100-wattaren vill gå.

– Håkan har inte möjlighet att närvara, det handlar om tidsbrist, säger Peter Cervin, Juholts assistent.

Han vill inte heller skicka någon i sitt ställe till 100-wattaren.

– Nej, vi har ingen som kan, så vi tackar nej, säger Peter Cervin.

Per Rosvall är projektledare för 100-wattaren:

– Det är ju inget lämmeltåg direkt.

Håller du med om att det är ett problem att politikerna är så ointresserade av reklambranschen?

– Ja, det är ett problem. Okunskapen bland våra folkvalda är väldigt hög och det är bekymmersamt. Det saknas både intresse och kunskap för det vi håller på med i vår bransch. Det är skrämmande att så många är så okunniga.

Har ni skickat ut några inbjudningar till politikerna?

– Nej inte direkt, men indirekt.

Behövs det direkta inbjudningar?

– Jag tror att det är viktigare att göra andra saker som gör att de folkvalda börjar förstå vad vi gör och att vi är en viktig näring i Sverige.

Det blir din sista 100-wattaren i kväll, sedan drar du till Frankrike. Är du peppad?

– Ja, det är med blandade känslor. Det har varit skitkul men samtidigt är det väldigt spännande att få börja ett nytt kapitel i sitt liv. Men ikväll ska vi ha riktigt kul. Jag har oerhört höga förhoppningar på att det blir en kanonkväll.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.