Politiken invaderar Super Bowl-reklamen

Bild 1/2

"Conservative Solutions", som vill se Marco Rubio som USA:s nästa president, lägger över 500 000 dollar på Super Bowl-reklam

Foto: Marco Rubio for President

Republikanerna spenderar över en miljon dollar på tv-reklam i Super Bowl. Här är kandidaterna som lägger mest.

Under en valkampanj spenderar kandidater och intresseorganisationer enorma summor på reklam. När det är valår går det knappt att slå på en amerikansk tv utan att överösas med politiska budskap.

Det kan tyckas märkligt då att den heliga graalen i reklamsammanhang - Super Bowl - varit fredad från den politiska reklamen. Men det har den - fram tills nu.

I årets Super Bowl, som går av stapeln den 7 februari, har representater för minst tre av presidentkandidaterna köpt dyr tv-reklam, rapporterar Adage.

Det rör sig om organisationerna "Right to Rise" och "Conservative Solutions" som stödjer Jeb Bush respektive Marco Rubio, samt "Stand for truth" som backar Ted Cruz. Även Marco Rubios egen kampanj har köpt annonser under Super Bowl.

Rubio-backaren lägger mest

Totalt kommer de här organisationerna lägga över en miljon dollar, nästan 9 miljoner kronor, på politisk Super Bowl-reklam. "Conservative Solutions", som vill se Marco Rubio som USA:s nästa president, är den organisation som spenderar mest. De lägger 4 349 000 kronor på 4,5 minuter tv-reklam.

Rubios egen kampanj har köpt trettio sekunders reklam för 128 150 kronor.

Jeb Bush-backaren "Right to Rise" lägger 3 588 200 kronor på tv-reklam i samband med Super Bowl. För den summan har de fått totalt 2 minuter reklam.

"Stand for Truth", som alltså står bakom Ted Cruz, har lagt 897 000 kronor på tre stycken 30 sekunders reklamer.

Super Bowl infaller två dagar innan det viktiga primärvalet i New Hampshire och de dyraste reklamerna är de som når den statens invånare. Mycket av reklamen riktas också mot South Carolina, där det hålls republikanskt primärval den 20 februari.

Om de politiska reklamfilmerna blir lika uppskattade och omtalade som till exempel den kändistäta öl-reklamen återstår att se.

Jon Demred

Publicerad 2016-02-02 10.08Uppdaterad 2016-02-02 10.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: