Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Polarn & Pyret prisas för mångfald

Publicerad: 12 September 2016, 09:40
Uppdaterad: 12 September 2016, 13:17

Ett år har gått sedan riksförbundet FUB:s rapport ”störd och stolt”. I dag lämnar Ica över vandringspriset med samma namn till Polarn & Pyret. Samtidigt kritiseras Ikea för att personer med funktionsnedsättning inte finns representerade i katalogen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

För sju år sedan lanserades ”Ica-Jerry”. Men arbetet med att få fler personer med utvecklingsstörning representerade i svensk reklam har gått trögt.

I en undersökning som riksförbundet för barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning, FUB, lät göra förra sommaren visade det sig att endast 0,15 procent av alla personerna i 700 slumpmässigt valda annonser i svenska dagstidningar hade en funktionsnedsättning.

Åsa Stenborg, projektledare för initiativet "Störd&Stolt" hoppas att det snart förändras.

– Det vi gör är att sakta men säkert sprida vårt material. Men vi vet att det är en lång resa från idé till annons. Därför är det svårt att följa upp vilka effekter vårt arbete fått redan nu, säger hon.

Ett led i arbetet är att dela ut ett varumärkespris till en annonsör som haft personer med funktionsnedsättning representerade i reklamen. I dag lämnar Ica över stafettpriset till Polarn & Pyret för kampanjen ”Lika olika”.

– Ica fick priset i december. Vi har gjort det till ett stafettpris och så fort vi ser en värdig uppföljare så ska priset föras vidare. Nu blir det Polarn & Pyret som får motta det.

Polarn & Pyret använde sig av rapporten när de tog fram kampanjen ”Lika olika”.

– I samband med att Polarn och Pyret firar 40 år tog vi fram en kollektion i regnbågens färger som symboliserar allas lika värde. Vi skänkte också en slant för varje sålt plagg till Childhood, som också jobbar för att barn ska få vara barn, säger Polarn & Pyrets marknadschef Petra Stenecker.

Hur togs kampanjen emot?

– Den togs emot jättebra. Vi fick väldigt få reaktioner och det tolkar jag som att kunderna inte tycker annorlunda är något konstigt utan snarare en självklarhet.

Kommer barn med funktionsnedsättning fortsätta finnas med i era reklamer?

– Vi tänker att alla barn är välkomna till våra castings. Vi vill spegla Sverige som det ut i våra bilder.  

I den rapport som Störd&Stolt släppte förra sommaren kritiseras Ikea för att personer med funktionsnedsättning inte representeras.

– I katalogen finns det inte ens en käpp med. De ska återskapa ”det vanliga Sverige” men de tar inte upp en enda funktionsnedsättning, säger Åsa Stenborg.

Rapporten kommer dock i en tid där diskussionen förs av allt fler personer, enligt Åsa Stenborg. Och nu låter även Ikea, i en tunnelbanereklam, funktionshindrade synas.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.