Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Plantagen byter till Nord DDB

Publicerad: 20 April 2018, 12:35
Uppdaterad: 20 April 2018, 14:50

Nord DDB vinner Plantagen. Foto: Nord DDB

Efter en kort sejour med 13 tar Nord DDB över uppdraget som trädgårdshandlarens nordiska reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

PlantagenNord DDB

Efter bara drygt ett års samarbete med reklambyrån 13, har Plantagen bytt till Nord DDB. Detta efter en pitch i vintras. Nu rullas också den första kampanjen ut, som är signerad av Plantagens nya nordiska reklambyrå.

Nord DDB kommer att ta ett grepp kring hela Plantagens varumärke, med allt i från varumärkesstrategi, reklam, design och medieval. Reklambyråns uppdrag består även av att göra det enklare för människor att komma närmare växter och natur, för att dra nytta av den roll den spelar för vår hälsa och vårt välmående.

–Vi är superpeppade att jobba med Plantagen av flera skäl. Dels då kategorin växer men bara blir mer och mer konkurrensutsatt, och dels för att Plantagen verkligen är inne i en tid av förändring. Dessutom är vi entusiastiska då det är ett helt integrerat nordiskt uppdrag med såväl strategi, design, digitalt och kommunikation, säger Jacob Sandström på Nord DDB.

Karolina Åhs är marknadsdirektör på Plantagen:

–I Nord DDB hittade vi en partner som både kan ta ett helhetsgrepp kring oss nordiskt och vara ett strategiskt bollplank. Genom den nya marknadskommunikationen vill vi tydliggöra och addera värden som gör att vi blir kundens självklara första val vid köp av allt från växter och tillbehör till produkter som gör att man kan njuta av naturen. Oavsett om det är utomhus eller inomhus. Vi vill också visa på styrkan i bredden och djupet av vårt sortiment och tydliggöra Plantagens kvalitet, expertis och inte minst prisvärdhet. Den här första kampanjen är ett exempel på inspirerande kommunikation som byggeri emotionella värden till vårt varumärke, kommenterar hon.

Syftet med kampanjen som nu har premiär, ”Naturen har lagar men inga regler”, är att lyfta det roliga och härliga med utomhusväxter för uteplatsen och trädgården, och att gå i från måsten när det kommer till odling och växter. Kampanjen rullas ut på bland annat tv, digitalt, print, utomhus, DR och radiospottar.

–Nu är det verkligen trendigt med växter och odlingar, samtidigt gör det att folk grottar ner sig och det är lätt att det dyker upp ”odlingspoliser”. Växter ska vara roligt och det finns inga rätt och fel! Det vill vi poängtera i Plantagens nya kampanj, säger Petter Monsen som är art Director på Nord DDB.

Se Plantagens nya reklamfilmer med Nord DDB här och här.

Arbetsgrupp

Plantagen:

Karolina Åhs, Marketing Director

Lotta Danckwardt, Art Director

Maria Karlsson, Digital Marketing Manager

Ami Lopedis, Concept Manager

 

Nord DDB:

Nick Christiansen, CD/Senior Copywriter

Petter Monsen, Art Director

Ulf Fällman Svedlund, Copywriter

Susanne Ytterlid, Account Director

Linda Weissman, Graphic Designer

Jens Welin, Media Strategist

Jacob Sandström, Business Director

 

Produktionsbolag: House

Regissör: Anders Abrahamsson

Producent: Hanna Ostrowski

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PlantagenNord DDB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev