Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Plan International gör mammakläder – för gravida barn

Organisationen Plan International Finland vill uppmärksamma problemet med graviditet bland unga flickor.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Augusti 2017, 09:59
Uppdaterad: 18 Augusti 2017, 10:36

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Vackra bilder på barn i fina kläder som leker med ballonger, spelar fotboll, ritar och blåser såpbubblor – så inleds Plan International Finlands starka kampanj. Reklamfilmen tar dock ta en helt annan vändning då en helkroppsbild visas på ett av de lekande barnen.

Gravida Fridah, som endast är 12 år gammal, tittar rakt in i kameran samtidigt som en text berättar att 7 miljoner barn blir mödrar i utvecklingsländer varje år.

Bakom kampanjen står finska byrån hasan & partners, skriver Adweek. För att göra kampanjen har man tagit hjälp av den kända klädesdesignern Paola Suhonen för att skapa "mammakläder för en tolvåring” – vilket också är namnet på kampanjen.

Syftet med kampanjen är att skapa medvetenhet kring problem med graviditet bland barn och få människor att donera pengar till Plan Internationals arbete med att bekämpa det.

– Att utforma en mammakollektion för små barn är onaturligt och störande, vilket är exakt den poäng vi vill göra, säger Anu Niemonen, senior creative på byrån hasan & partners, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.