Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Plan ber om 68 öre i ny kampanj

Publicerad: 11 Oktober 2013, 06:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

68 öre blir en extra skoltimme för en flicka i Guatemala. I dag på internationella flickdagen, lanserar Plan en digital kampanj.


Kampanjen "68 öre" har i syfte att samla skoltimmar till förmån för flickors rätt att gå i skolan. För varje extra år en flicka stannar kvar i högstadiet ökar hennes framtida inkomst med upp till 20 procent. Dessutom föder en utbildad flicka färre och friskare barn och återinvesterar det hon tjänar i sin familj, enligt organisationen Plan.

– 68 öre är en schablonmässig kostnad på vad en skoltimme kostar i Guatemala. Vi ville göra en kampanj som når ut på ett nytt sätt, där vi inte ber om så mycket så att barriärerna blir så låga som möjligt, säger Emma Bergflo, projektledare på Plan Sverige till Dagens Media.

– Vi vill göra något konkret. Utbildning förändrar världen på riktigt och tar familjer ur fattigdom, därför har vi valt att fokusera på det.

Det är byrån Reform Act som tagit fram kampanjen som pågår fram till den 31 december. Filmen kommer att kommuniceras på Facebook och Twitter samt på kampanjsidan. I dag presenteras kampanjfilmen under ett event.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.