Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Plagiatankagelser mot Synsam: "Inte okej"

Publicerad: 21 Januari 2015, 06:41
Uppdaterad: 17 Maj 2016, 13:45

Formgivaren Pernilla Algede fick en mindre chock när hon gick förbi Synsams skyltfönster.


Ämnen i artikeln:

Synsam

Pernilla Algede, formgivare och egenföretagare, var på en promenad i Stockholm när hon råkade gå förbi ett av Synsams skyltfönster.

Hon blev mycket förvånad. Synsams grafiska identitet är nämligen förvillande lik grafik som hon själv tog fram för snart ett år sedan.

– Det är samma typsnitt, samma linjer, samma färg och design. Det är i princip den exakta idén. Vissa av mina egna kunder har hört av sig och trott att det är jag som står bakom Synsams marknadsföring. Det här är väldigt tråkigt för mina kunder, de som köpt mina tryck. Plus att jag inte tycker det är okej att göra såhär, säger hon till Dagens Media.

Enligt Pernilla Algede laddade hon upp den grafiska identiteten på sin webbshop House of Beatniks den första mars förra året.

– Så vitt jag vet kom Synsams reklamkampanj ut nu.

Efter att ha sett optikerns skyltfönster tog Pernilla Algede en bild som hon laddade upp på Instagram, där hon fick många kommentarer från sina kunder. Hon taggade också Synsam i inlägget.

– Alla som har kommenterat bilden håller med mig om att det är jättelikt. Jag tycker att det är väldigt synd att Synsam inte har kontaktat mig. Det är uppenbart att de vet om likheterna.

Pernilla Algede har tidigare jobbat inom produktdesign hos Synsams konkurrent Specsavers.

– Därför har jag sett Synsams marknadsföring under flera år, men jag har aldrig sett just detta, säger hon och tillägger:

– Jag tror inte att jag kan komma någonstans med detta. Jag är pytteliten i jämförelse med Synsam. De kan och kommer nog att hävda att det rör sig om ett olyckligt sammanträffande. Men de borde ändå svara mig.

LÄS ÄVEN:

Markus Jacobsson

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Synsam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.