Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Plagiat-anklagelser mot Specsavers kampanj

Publicerad: 19 November 2010, 15:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Specsavers kör i december en kampanj med suddiga annonser, vars mål är att samla in glasögon åt välgörenhetsorganisationen Lions. Men en liknande idé togs fram redan förra året då Sveriges representanter i Young Lions skulle utses.


Nikolina Gorupec och Marika Björklund, båda på IUM, tog fram ett koncept för organisationen Vision for all som bygger på att konsumenterna ska skänka sina gamla glasögon. Specsavers föreslogs som partner.

Duon vann uttagningen och fick sedan åka till Cannes och tävla.

Andra tream i Young Lions tog även fram annonser med samma suddiga manér som Specsavers nu använder i kampanjen som är framtagen av Saatchi & Saatchi.

– Jag blev rätt paff när jag såg kampanjen och de inte har nämnt att alla idéer kommer från tävlingen. Det tycker jag är märkligt, säger Nikolina Gorupec.

– Vi pratade med Vision for all när vi vunnit om att genomföra kampanjen, men det blev inget av det. Det är kul att nu se den genomförd men samtidigt lite märkligt att Saatchi uppges stå bakom., säger hon.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på Specsavers.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.