Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Piratpartiet ger känga åt "storebror"

Publicerad: 20 Juli 2010, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

Piratpartiet sprider sitt budskap om "storebror" med hjälp av rövarspråket och JO Juice spelar på sin ringa storlek. Vilken annons är bäst? Rösta på Dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

ReklamcupenStenström Red CellDN

Idag strider JO Juice och Piratpartiet om att komma vidare i reklamcupen.

JO rider, tillsammans med byrån Stenström Red Cell, på klimatvågen och pryder annonsen med ett tillplattat juicepaket med copyn: "Som liten lämnar man inte så stora spår efter sig". Sedan följer en mindre copytext om varför det är bättre för miljön att köpa koncentrerad juice istället för färdigblandad.

Piratpartiet och byrån Pmochco kör en mer kryptisk stil och använder sig av rövarspråket för att föra ut sitt budskap. Annonsen är vit med svart text som lyder: "Alollola soseror inontote upoppop totilollol sostotororebobrororor".

Avkodat blir det alltså: "Alla ser inte upp till storebror".

Annonserna kommer att synas av DN:s jury bestående av: Henrik Stangel, annonsdirektör på DN; Gunilla Herlitz, vd och chefredaktör DN; Anna Romson, frilansande ad; Eric Högfeldt, Droga5; Björn Lindén, Eight Communication; Kajsa Arnoldson, Valentin & Byhr och Fredrik Claesson, Ruth.

Vinnaren presenteras senare i dag.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.