Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Photoshoppade funktionshinder för Paralympics-kampanj

Brasilianska Vogue i blåsväder efter att modeller agerat Paralympics-deltagare.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Augusti 2016, 13:41
Uppdaterad: 29 Augusti 2016, 14:18

Ämnen i artikeln:

Vogue

I stället för att låta deltagarna illustrera sig själva lät en pr-byrå två skådespelare – Cleo Pires and Paulo Vilhena – agera modeller för kampanjen ”Vi är alla paralympier”. Bilderna publicerades i brasilianska Vogues kanaler. Det skriver brittiska The Telegraph.

Skådespelarduon, som är ambassadörer för mästerskapet, har photoshopats för att efterlikna bordtennisspelaren Bruna Alexandre, som har en amputerad arm, och volleybollspelaren Renato Leite, som bär benprotes.

Kampanjen får nu kritik från flera håll för att deltagarna själva inte fått representera Paralympics.

– Nej, vi är inte alla paralympier. Vi kan fortfarande inte förstå personer med funktionshinders vardag, skriver Natália Belizario på den feministiska hemsidan Lado M, enligt The Telegraph.

Såväl Vouge som Cleo Pires försvarar kampanjen och menar att de gjorde den för en god sak – att få fler att köpa biljetter till mästerskapen. I en video på Instagram säger Cleo Pires:

– Vi lånade ut vår bild för att generera synlighet. Och det är det som vi gör. Herregud.

Ämnen i artikeln:

Vogue

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.