Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Philips gör upp med skäggstereotyper

Med kampanjen "Den orkade sanningen" ger Philips en känga till skäggbranschen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Juli 2018, 10:00
Uppdaterad: 24 Juli 2018, 10:04

Ämnen i artikeln:

PhilipsIsobar

När det kommer till reklam för rakhyvlar är det inte ovanligt att de fortfarande innehåller en väldigt stereotyp machoman med hård attityd, jämnt skägg och sexpack.

När Isobar på uppdrag av Philip Nordics gick igenom och analyserade tidigare studier och forskning på attityder kring maskulinitet och skägg, blev det tydligt att den yngre generationen män i Sverige inte kan relatera till de stereotyper, manliga normer och skäggideal som vanligtvis får utrymme i media. För unga män i Skandinavien är detta en bild som känns främmande och uttjatad, som de inte känner igen sig i utan snarare begränsas av.

Baserat på den insikten valde Isobar istället att ta fram ett koncept som ifrågasätter det manliga och stereotypa skäggidealet och visar i filmer upp en sårbar och kärvänlig dialog kring manlighet och manligt utseende.

Kampanjen heter "Den orakade sanningen" och filmerna, som är producerade av "Slutet är nära" kommer att gå i sociala medier under sommaren.

– I rakningsreklam ser vi oftast ett manligt utseende som inte är representativt för unga män i Sverige. Vi frågade oss vad det idealet gör med självbilden för killar som inte kan odla skägg eller vill bete sig ”manligt”, och landade i ett sårbart samtal om komplex, två kompisar emellan, säger Catherine Heijl, copywriter på Isobar, till Dagens Media.

Arbetsgrupp:

Kreativ Byrå: Isobar Nordics / Dentsu Aegis Network

Martin Peterson, Account Director

Henrik Eriksson, Creative Director

Frida Wadsby, Planner

Alexander Slagare, Art Director

Catherine Heijl, Copywriter

Rebecka Källquist, PR-specialist

 

Kund: Philips Nordics

Erica Eliasson, Nordic Marketing Manager Philips OneBlade

Erica Lindhqvist, Marketing Director Nordics, Philips

 

Produktionsbolag: Slutet är nära

Jesper Ei Karlsson, Regissör

Petra Krigström, Producent

Alexandros Bakos, Exekutiv producent

Ämnen i artikeln:

PhilipsIsobar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.