Philips gör upp med skäggstereotyper

2018-07-24 12:00  

Med kampanjen "Den orkade sanningen" ger Philips en känga till skäggbranschen.

När det kommer till reklam för rakhyvlar är det inte ovanligt att de fortfarande innehåller en väldigt stereotyp machoman med hård attityd, jämnt skägg och sexpack.

När Isobar på uppdrag av Philip Nordics gick igenom och analyserade tidigare studier och forskning på attityder kring maskulinitet och skägg, blev det tydligt att den yngre generationen män i Sverige inte kan relatera till de stereotyper, manliga normer och skäggideal som vanligtvis får utrymme i media. För unga män i Skandinavien är detta en bild som känns främmande och uttjatad, som de inte känner igen sig i utan snarare begränsas av.

Baserat på den insikten valde Isobar istället att ta fram ett koncept som ifrågasätter det manliga och stereotypa skäggidealet och visar i filmer upp en sårbar och kärvänlig dialog kring manlighet och manligt utseende.

Kampanjen heter "Den orakade sanningen" och filmerna, som är producerade av "Slutet är nära" kommer att gå i sociala medier under sommaren.

– I rakningsreklam ser vi oftast ett manligt utseende som inte är representativt för unga män i Sverige. Vi frågade oss vad det idealet gör med självbilden för killar som inte kan odla skägg eller vill bete sig ”manligt”, och landade i ett sårbart samtal om komplex, två kompisar emellan, säger Catherine Heijl, copywriter på Isobar, till Dagens Media.

Arbetsgrupp:

Kreativ Byrå: Isobar Nordics / Dentsu Aegis Network

Martin Peterson, Account Director

Henrik Eriksson, Creative Director

Frida Wadsby, Planner

Alexander Slagare, Art Director

Catherine Heijl, Copywriter

Rebecka Källquist, PR-specialist

 

Kund: Philips Nordics

Erica Eliasson, Nordic Marketing Manager Philips OneBlade

Erica Lindhqvist, Marketing Director Nordics, Philips

 

Produktionsbolag: Slutet är nära

Jesper Ei Karlsson, Regissör

Petra Krigström, Producent

Alexandros BakosExekutiv producent

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt