Pewdiepie-effekten lyfter Björn Borgs FPS-spel

Björn Borgs dataspel "First person lover" har blivit en snackis i spelvärlden.

"First person lover" är Björn Borgs senaste reklamkampanj – i form av ett dataspel.

Kampanjen har tagits fram av Garbergs medan Isbit Games, som ägs av digitalbyrån River, har producerat spelet – som närmast kan beskrivas som skruvad version av den klassiska first person shooter-genren.

Nu har Björn Borgs kampanj blivit en rejäl snackis i spelvärlden. Mycket tack vare Pewdiepie, som testat spelet i en av sina videos under rubriken "MOST FABULOUS GAME IN THE UNIVERSE! (First Person Lover)".

Pewdiepies video har över tre miljoner visningar på Youtube. Dessutom har även den amerikanska Youtube-spelaren Markiplier testat spelet. Hans video har nära 850 000 visningar på Youtube.

På Björn Borg jublar man över uppmärksamheten - och förnekar samtidigt att draghjälpen från världens största Youtube-kanal är köpt. Jonas Lindberg Nyvang, nytillträdd marknadsdirektör för Björn Borg, uppger att bolaget inte har något formellt samarbete med Pewdiepie.

– Nej, faktiskt inte. Han bara plockade upp det, säger Jonas Lindberg Nyvang till Dagens Media.

Ni har inte betalat honom för att pusha spelet?

– Nej, verkligen inte.

Vad tror du att Pewdiepie kommer ge för effekt för kampanjen?

– Vi ser redan nu att det är en enorm massa människor som spelar, och att en rad andra Youtube-fenomen gör liknande saker som Pewdiepie. Det blir en slags long tail-effekt.

Robert Andersson är vd på River:

– Björn Borg och Garbergs kom till oss med grundidén om att göra "First person lover" men gav oss förvånansvärt fria händer att ta fram själva spelet, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har jobbat efter tanken "internet likes wierd". Samarbetet med Garbergs och Björn Borg har varit fantastiskt och detta är verkligen en team effort.

Här kan du se en trailer för spelet:

Arbetsgrupp

Garbergs:  

Art Director: Lotta Mårlind Copywriter: Sedir Ajeenah Interactive Art Director: William Löthman Producer/ Account Manager: Ida Tenggren Account Director: Anna Frick Co-creative: Hampus Mattsson, Michael Ring

ISBIT Games: Producer: Markus Koos Creative Director: Frenne Hirani Lead Programmer: Niclas Kjellberg Programmer: Stefan Karlberg 3D Artist: Kim Herrström 3D Artist: Christopher Brändström 3D Artist: Christoffer Eklund  Music & SFX: Nicolas Opazo   Concept Artist: Alex Tornberg

Björn Borg: Marketing Director/Brand Communication Manager: Jonas Lindberg Nyvang Marketing Director: Lina Söderqvist PR Manager: Pernilla Johansson Advertising Manager: Lotta Lindqvist

Erik Wisterberg

Dante Thomsen

Publicerad 2015-02-02 10.21Uppdaterad 2015-12-06 12.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: