Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Petter lanserar Renaults sportbil

Publicerad: 24 Maj 2010, 12:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

En reklamfilm med Petter, körande sportbilen Renault Megane R.S, ska skapa viral spridning på nätet. Se filmen på Dagensmedia.se.


Renault Megane R.S är inte tänkt att säljas i några gigantiska volymer i Sverige. Bilen lanseras främst för att höja Renaults varumärke.

– Det spelar ingen roll om vi säljer 1 000 bilar extra av någon av våra andra modeller, det påverkar inte varumärket. Det gör däremot Renault Megane R.S, säger Fredrik Thors, marknads- och kommunikationschef på Renault i Sverige.

Renault väljer, tillsammans med byrån Louder, bort de traditionella medierna och marknadsför istället bilen via event och internet.

I den första fasen av lanseringskampanjen har ett event hållits i Kungsträdgården, intressenter har fått provköra bilen på racerbana, en aktivitet som avslutades på Berns med ett uppträdande av artisten Petter.

Petter är den bärande delen i kampanjens andra fas, en film gjord av Pixlfamily som ska spridas viralt på nätet, där rapparen kör en kanariegul Renault Megane R.S genom Stockholm.

– För att ge filmen initial spridning har vi skickat ut den i vissa sociala kanaler, vi har bearbetat ett antal bloggar och gått ut till utvalda medier.

Hur tänkte ni kring valet av Petter? Han har ju gjort sig känd som en stor Lexus-älskare, har till och med döpt sin son till Lexus.

– Många kända människor ger ju uttryck för sina favoritvarumärken, men det är inget som har påverkat vårt val. Petter är en känd svensk artist som vi tror fungerar bra mot vår målgrupp, män 25-45 år.

Renault har också skrivit ett samarbetsavtal med Kanal 5 där Renault Megane R.S ska synas i kanalgrafiken. Den delen av kampanjen startar i juni.  

<object width="384" height="216" classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000"  codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,0,0" id="widget_CS" align="middle"><param name="allowScriptAccess" value="always" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="movie" value="http://www.clipsource.se/widget02/widget_02.swf?siteKey=7641f6352c42a97d82dc359683d0022744ad4ac1&assetKey=294bf552c097219&publisherKey=15936a1f6ee7a66a695baa7334fd824b1c657124&relationKey=294bf552c097219" /><param name="quality" value="high" /><embed src="http://www.clipsource.se/widget02/widget_02.swf?siteKey=7641f6352c42a97d82dc359683d0022744ad4ac1&assetKey=294bf552c097219&publisherKey=15936a1f6ee7a66a695baa7334fd824b1c657124&relationKey=294bf552c097219" quality="high" width="384" height="216" name="widget_CS" align="middle" allowScriptAccess="always" allowFullScreen="true"></embed></object>

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.