Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Petter lanserar Carlsbergs dj-tjänst

Carlsberg rullar ut en ny version av Xide Mood, en musiktjänst som erbjuder spellistor till festen - och som ska marknadsföra drycken Xide.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi


Publicerad: 10 November 2010, 10:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:32

Ämnen i artikeln:

CarlsbergOMDÅkestam Holst

Xide Mood kan jämföras med en jukebox som fixar musiken till festen. På musiktjänsten kan man skapa spellistor utefter vilken genre man är intresserad av, vilken typ av fest man planerar att ha eller efter efter sina favoriter på Youtube.

- Vi vill ju att man ska kunna, som vi säger, moodifiera sin egen musiklista. Man ska också kunna skapa listor som passar alla på festen så man slipper stå där och välja efter varje låt. Den ska sköta sig själv, säger Caroline Tejler, Carlsberg Sverige.

Artister som Petter och Rebecca&Fiona är affischnamn i kampanjen, som går på Spotify och på webben.

- I och med att musik är så brett vill vi också nå brett. Därför har vi samarbete med två starka musiker i två olika genrer, säger Caroline Tejler på Carlsberg Sverige.

Både Petter och Rebecca&Fiona har fått göra egna spellistor med 50 låtar i varje lista. Petter har dessutom gjort ett Youtube-klipp där han pratar om hur musik och känslor hänger ihop.

Petter är just nu aktuell med ny skiva och tv-serien "Så mycket bättre". Rebecca&Fiona har ett eget program på SVT Play.

- Det är möjligt att det kommer fler samarbeten i framtiden, detta är inte en kampanj utan en tjänst som är här för att stanna, säger Martin Cedergren, cd på Åkestam Holst, Carlsbergs reklambyrå.

Tjänsten lanserades i början av juli.

- Sedan starten i juli har vi haft 50 000 unika besökare på sidan och i helgen, då vi hade en smyglansering av den uppdaterade tjänsten, hade vi 8 000 unika besökare. Det innebär ju ett uppsving för tjänsten, säger Martin Cedergren.

Carlsbergs mediebyrå är OMD.

Arbetsgrupper

Uppdragsgivare: Carlsberg Sverige, Caroline TejlerReklambyrå: Åkestam Holst (kundansvarig: Kjell Månsson, pl: Sara Clewemar, cd: Martin Cedergren, planner: Mikael Grenros, prod.led: Bella Lagerquist, ad: Yvan Archimbaud, copy: Adina Asplund, red: Nisse Axman)Produktionsbolag: The Brewery

Mediabyrå: OMDMusikagentur: Mr Radar

Ämnen i artikeln:

CarlsbergOMDÅkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.