Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Personalen frontar kampanjen

Publicerad: 16 april 2014, 04:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:41

När Kungens Kurva Shoppingcenter slår upp portarna är det reklambyrån Søder som står bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Søder

I fokus för kampanjen står de enskilda butikernas egen personal. Temat är ”Vi är Kungens Kurva”.

– Om man säger ”Vi ses i Kungens Kurva” så finns det en mängd platser man kan referera till. Med den här kampanjen tar shoppingcentret ägandeskapet för platsen Kungens Kurva, säger Johan Windahl, vd och projektledare på Søder.

I Kungens Kurva Shoppingcenter finns butiker som H&M, Lindex, Stadium och Clas Ohlson – butiker som finns i de flesta svenska shoppingcenter.

Utmaningen var att ta fram en kampanj som inte står i konflikt med butikernas egen kommunikation.

– Att ta med butikspersonalen i kampanjen är vårt sätt att förklara att det handlar om människorna.

Kampanjen tar även fasta på att det som enar butikerna är att shoppingcentret ligger 50 meter ifrån Ikeas ingång.

– Vi var kritiska från början – behövs det verkligen ett shoppingcenter till? Men den här platsen är helt magnifik på så sätt att alla som besöker Ikea kommer att se shoppingcentret.

Kampanjen drar igång nästa vecka. Huvudmedier är dagspress och utomhus, men det blir även digitalt och mobilt. Annonserna ska bland annat synas i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Metro och Mitt i. Utomhus blir det dels rörliga digitala skyltar och dels eurosize.

Bakom Kungens Kurva Shoppingcenter står Ikano, som liksom Ikea ägs av familjen Kamprad. Søder vann uppdraget efter en pitch.

– Ikano hade bjudit in byråer som är duktiga på retail, medan vi fått inbjudan för vårt arbete med Parks & Resorts. Så vi hade en lite annan infallsvinkel i hur man skapar kommunikation för upplevelser och platser.

Arbetsgrupp

Kungens Kurva Shoppingcenter

Magnus Wihlborg, Centrumchef

 

Søder

Johan Windahl, VD/Projektledare

Niklas Falkman, Copy/Planner             

Hannes Persson, Art Director

Helena Alstermark, Produktionsledare

Dahab Mekonen, Original

Andreas Duvmo, Digital Director

Eric Nordström, Digital Producer

 

Susanne Walström, Fotograf

Kan, Webbyrå

Dreambag Event

Anna Westesson PR & Consulting

MEC, Mediebyrå

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Søder

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.