Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Person före kläder för Rodebjer

Publicerad: 2 September 2016, 12:26
Uppdaterad: 8 September 2016, 11:44

Rodebjer tar hjälp av robotforskare för att visa upp senaste kollektionen. Mathias Eriksson, vd på byrån Matter berättar om tankarna bakom kampanjen "I Am".


Rodebjer vill utmana sättet som modecykeln vanligtvis ser ut.

Istället för att visa upp kollektioner som inte blir tillgängliga i butik för ens ett halvt år senare, har Rodebjer valt att gå emot strömmen. Under modeveckan visas istället höstens kläder upp som finns ute i butikerna nu. 

Samtidigt lanserar varumärket kampanjkonceptet "I Am" som ska porträttera kvinnor som gör skillnad – något som är grunden i Rodebjers varumärkeskoncept.

I den första delen berättar Danica Kragic – professor i robotik på KTH och sömmerska – om hur viktigt hon tycker det är att bejaka alla sina passioner i livet, inte bara en.

Mathias Eriksson, vd på byrån Matter som ligger bakom kampanjen, berättar att man haft en dialog med Rodebjer länge men att det är först nu som man börjat arbeta tillsammans på riktigt.

Själva kampanjen har formats av både Rodebjers grundidé att lyfta fram kvinnor som gör skillnad och av Danica Kragics egna berättelse och budskap.

– Rodebjer ville lyfta fram en person som var intressant för dem – Danica Kragic. Sedan fick vi frågan om vad vi skulle kunna göra tillsammans med henne och Rodebjer.

Genom att ta reda på vad både varumärket Rodebjer och vad Danica Kragic själv ville berätta, började en kampanj ta form.

"I Am Danica Kragic" har fått utgå från "ortogonalitet". Ett matematiskt begreppet som bygger på två linjer i rät vinkel mot varandra – skilda linjer som går parallellt med varandra.

– Så tycker nämligen Danica Kragic att man ska leva sitt liv. Att låta flera passioner få finnas samtidigt, det är det hon vill säga i den här kampanjen. Unga idag är karriärinriktade, fokuserar bara på en sak och kanske glömmer bort det andra som också är du, säger Mathias Eriksson och fortsätter:

– Danica ser sig fortfarande som sömmerska, samtidigt som hon är en av världens främsta robotforskare.

"We are not robots, we are humans", säger Danica Kragic och syftar på att för att man ska bli bra på något så måste man också ägna sig åt annat. Människor är mer komplexa än robotar, helt enkelt.

– Det har varit otroligt inspirerande att arbeta med Rodebjer som vågar utmana även affärsmässigt. Det som också är speciellt är att de har stenhårt fokus på kunden. Det finns en samhörighet bland deras kunder som jag inte sett tidigare, trots att jag har jobbat med varumärken i mer än tio år, säger Mathias Eriksson.

Vem som blir nästa person att få lyfta sin berättelse är fortfarande hemligt, men fler kampanjfilmer kan väntas ta form under konceptet "I Am".

Teamet bakom kampanjen

Klient: RodebjerKampanjkoncept: MatterCreative Direction & Copy: Mathias Eriksson –MatterArt direction: Martin NorrlindProduktion: New LandFotograf: Niklas Johansson Stillbildsproduktion: Bad LandStylist: Columbine Smille – LundLundHår och makeup: Jeanette Törnqvist – LundLund och Pari Damani – Hall&Lundgren

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.