Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Period Dramas" – ny mensfilm från Wateraid

Publicerad: 24 maj 2016, 05:30
Uppdaterad: 23 maj 2016, 14:30

Wateraids nya mensfilm illustrerar de problem många kvinnor upplever vid mens.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

På internationella mensdagen 2015 släppte Wateraid filmen "Om män hade mens" som visats över två miljoner gånger. I år har organisationen en ny film på gång, "Period Dramas".

Filmen innehåller kända kostymdraman som får illustrera de problem många kvinnor upplever vid mens.

Man vill med dessa filmer uppmärksamma hur stigmatiserat mens fortfarande är, samtidigt som man vill informera att alla inte har samma förutsättningar vid sin menstruation.

– Filmen skildrar på ett lättsamt och humoristiskt sätt de problem som många kvinnor upplever vid mens, men dramat som miljoner kvinnor tvingas gå igenom varje dag är på fullaste allvar. För oss här i Sverige går det knappt att föreställa sig hur det skulle vara att ha mens utan tillgång till en toalett, att inte kunna låsa om sig för att byta mensskydd och tvätta sig. Med den här filmen vill vi uppmärksamma att över en miljard kvinnor inte har någon toalett som de kan använda när de har mens, något vi tycker är helt oacceptabelt, säger Wateraids generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen i ett pressmeddelande.

Enligt Wateraid är det hela 88 procent av alla kvinnor världen över som inte använder kommersiella mensskydd som bindor och tamponger, utan istället tyg, trasor, löv eller aska. Detta ökar riksen för infektioner och sjukdomar.

– Mens-tabut och att kvinnor saknar rent vatten och toaletter när de har mens är ett globalt problem som inte bara handlar om kvinnors hälsa utan också är avgörande för flickors möjlighet att gå i skolan. I låginkomstländer saknar över 50 procent av alla skolor toaletter, och utan skoltoaletter tvingas flickor stanna hemma när de har mens, eller hoppa av helt när de når puberteten, fortsätter Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Filmens tio menssituationer är baserade på en undersökning utförd i Storbritannien.

Ebba Elfstrand

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.