Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Per Gessles hotell fälls för sexistisk reklam

Publicerad: 19 Augusti 2015, 13:43
Uppdaterad: 15 Juni 2016, 07:52

Hotel Tylösand, som ägs av Per Gessle, fälls av Reklamombudsmannen för broschyr med rumpbild.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyRO

En broschyr med en bild på en sandig bikiniklädd rumpa ska marknadsföra artisten Per Gessles hotell Tylösand. Nu fälls reklamen av Reklamombudsmannen, efter en anmälan från Sveriges Kvinnolobby.

På framsidan av broschyren, som har skickats som direktreklam till privatpersoner, finns en bild på kvinnans ansikte och texten "Hotel Tylösands sommar 2015". Det är när man vänder på broschyren som man möts av bilden föreställande kvinnans sandiga rumpa.

Anmälaren, Sveriges Kvinnolobby, anser att det är ett uppenbart exempel på sexistisk reklam där en kvinnas kropp används i marknadsföringssyfte.

"Kvinnans rumpa har ingenting med det som marknadsförs – ett hotell – att göra. Bilden är objektifierande och sexualiserande och därmed könsdiskriminerande", skriver organisationen i anmälan.

Företrädare för Hotel Tylösand i ett yttrande att reklamen är tänkt att förmedla känslan och atmosfären i Tylösand "då den svenska sommaren är som bäst".

"Alla bilder är tagna av en erkänt duktig fotograf med stort mått av konstnärlig känsla. Vidare finns ett humoristiskt anslag då baken har hamnat på baksidan.

Något uppsåt att kränka eller diskriminera har absolut inte funnits, ambitionen har tvärtom varit att appellera till alla som kan tänkas uppskatta det stora utbud som Tylösand kan erbjuda under sommaren."

Reklamombudsmannen anser dock att reklamen är könsdiskriminerande och slår fast att kvinnan, "genom sin klädsel och det sätt som bilden är beskuren, framställs som ett rent sexobjekt" och att reklamen därmed är kränkande för kvinnor i allmänhet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev