Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Pepsis reklam med Kendall Jenner väcker ilska

Publicerad: 05 April 2017, 13:04
Uppdaterad: 05 April 2017, 13:25

Pepsis nya reklamfilm med realitystjärnan Kendall Jenner slog helt fel och kritiseras nu för att försöka kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsen. Brittiska Independents kritiker kallar annonsen "den kanske värsta reklamen någonsin".


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Pepsi stötte på motstånd när de under tisdagen släppte en ny reklamfilm med Kendall Jenner, i vilken modellen och realitystjärnan erbjuder en burk läsk för att skapa fred mellan demonstrater och poliser under en protestmarsch. Det skriver bland annat The Guardian.

Huvudscenen påminner stark om flera välkända protestbilder, såsom den uppmärksammade bilden på Leshia Evans i en riktig protestmarsch i Baton Rouge i Louisiana förra sommaren och bilderna av hur "Flower Power"-demonstrater placerar blommor i gevärspipor under protesterna mot Vietnamkriget.

Filmen är släppt precis på dagen 49 år efter att medborgarrättshjälten Martin Luther King mördades, och läskjätten kritiseras nu för att försöka kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsens protestmarscher mot polisens övervåld mot svarta.

Reklamen är framtagen av Pepsis inhousebyrå, och i ett pressmeddelande under tisdagskvällen sade bolaget:

"Det här är en global reklam som speglar hur människor från olika samhällsskikt kommer samman i en anda av harmoni, vilket vi tror är ett viktigt budskap att förmedla".

På sociala medier är kritiken mot reklamfilmen och Pepsi stor, och många driver med vad man uppfattar som en trivialisering från Pepsis sida av ett allvarligt samhällsproblem.

Av tidningen The Independent kallas annonsen "en av de kanske värsta reklamerna någonsin".

 

 

 

 

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.