Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Kampanjer

Pepsi skrotar kritiserade reklamfilmen

I reklamfilmens huvudscen ger Kendall Jenner en Pepsi till en av polismännen som ett fredsbudskap under en demonstration.

Nu väljer Pepsi att dra tillbaka reklamfilmen – och ber om ursäkt till Kendall Jenner.


Publicerad 2017-04-06 05:55

Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:

Efter att Pepsi under tisdagen lanserade en global kampanj med realitystjärnan och modellen Kendall Jenner i huvudrollen, väcktes minst sagt kritikstorm på sociala medier.

Läskjätten menade att man med reklamfilmen ville sända ut ett budskap om fred, men istället uppfattade kritikerkåren att Pepsi försökte kapitalisera på Black Lives Matter-rörelsen och trivialiserade demonstrationerna mot polisövervåld mot svarta.

Nu skriver The Independent, vars egen kritiker kallade reklamfilmen för "den kanske värsta någonsin", att Pepsi valt att dra tillbaka kampanjen.

Reklamfilmen har tagits bort från Youtube, och i ett pressmeddelande ber bolaget om ursäkt till Kendall Jenner:

"Pepsi försökte sprida ett globalt budskap om enighet, fred och förståelse. Uppenbarligen gjorde vi ett misstag och ber därför om ursäkt. Vi ville inte förminska svåra frågor och drar in reklamen. Vi vill även be Kendall Jenner om ursäkt för att ha placerat henne i denna position".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.