Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Partierna kan strunta i nix-spärren

Publicerad: 20 Juli 2010, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

Metoder som dörrknackning, telemarketing och sms-marknadsföring kan bli viktiga vapen i årets jämna valrörelse. Och det är fritt spelrum, då partierna varken omfattas av NIX-reglerna eller "nej tack"-skyltar.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedmaMikael von Ekensteen

I valtider ökar anmälningar från privatpersoner till DM-nämnden, som är direktmarknadsföringens etiska nämnd, och till Swedma, intresseorganisationen för direktmarknadsföring.

Men faktum är att politiska partier inte omfattas av NIX-spärren eller ”Nej tack, ingen reklam”-skyltar på brevlådan.

­– Det är skillnad på reklam och samhällsinformation, och det är viktigt att veta för både politiker och privatpersoner. Politikerna måste anpassa sin kommunikation till de som anslutit sig till NIX och är negativt inställda till direktmarknadsföring, för att inte riskera att tappa väljare, säger Mikael von Ekensteen, tillförordnad vd för branschorganisationen Swedma.

Han säger att man i förra valrörelsen såg en ökning av direktkontakt med väljarna från politikerna. Det blev vanligare att partierna ringde hem till folk för att informera sina väljare, och även för att attrahera nya.

– I förra valrörelsen använde sig Göran Persson av förinspelade röster som ringde runt till potentiella väljare, även de som anslutit sig till NIX-registret. Det man kan se i den här valrörelsen är att alla partier satsat mycket på marknadsföring i största allmänhet, mycket tv-reklam, och det ger en fingervisning om vad som väntar längre fram.

Dörrknackning och politiska informationsbroschyrer var en vanligt förekommande kampanjmetod i förra valet, och Mikael von Ekensteen tror att denna valrörelse till stor del kommer handla ännu mer om direktmarknadsföring.

– Det kommer att bli ett extremt jämnt val, och jag tror att direkta kanaler som sociala medier, sms, dörrknackning och telefonsamtal hem till potentiella väljare kommer att spela en tyngre roll i år. Valet kommer att avgöras på marginalen, och politikerna kommer sannolikt att utnyttja alla vägar som finns.

Therese Johansson


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.