Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Pampers får betala miljoner för sin reklam

Publicerad: 13 December 2012, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:01

UPPDATERAD. Libero vinner en storseger mot Pampers – som får betala mångmiljonbelopp i skadestånd och tvingas ändra sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

SCAPampersLiberoProcter Gamble

De två blöjdominanterna Libero (som SCA står bakom) samt Pampers (som Procter & Gamble marknadsför) för ett ständigt krig om marknadsandelar i Sverige.

Under den senare tiden har de även slagits med näbbar och klor i rätten om varandras reklam.

Förra hösten lämnade SCA en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt där de krävde att Procter & Gambles påstående ”8 av 10 föräldrar rekommenderar Pampers” skulle förbjudas i deras marknadsföring. Detta eftersom undersökningen som skulle backa upp påståendet hade gjorts på en av P&G:s sajter. Många av respondenterna hade fått Pampers-prover innan de svarade på frågorna.

Dagensmedia.se kan i dag berätta att tingsrätten går på SCA:s linje och förbjuder påståendet, samt en rad liknande.

Förbudet är kopplat till ett vite om en miljon kronor.

Linus Clausen, nordisk marknadschef för Libero säger att han inte har hunnit sätta sig in i domens innehåll.

– Jag fick ett meddelande om att det var avgjort igår, men jag vill sätta mig in i domen innan jag kommenterar den, säger han.

Inte heller P&G vill i dagsläget uttala sig om domen, och de har ännu inte bestämt om de ska överklaga eller ej.

– Vi har inte hunnit sätta oss in i domen, det kommer vi att göra inom ett par dagar, säger Peter Wallentin, P&G:s nordiska pr-chef.

Dessutom ska P&G betala SCA:s rättegångskostnader på nära tre miljoner kronor, samt betala ett skadestånd på nästan fem miljoner kronor.

Enligt SCA har Libero 60 procent av blöjmarknaden. De ska ha lidit stor skada av Pampers ”8 av 10-kampanj” då Libero tappade 2,8 procent i marknadsandelar under kampanjperioden, andra halvåret 2011. Pampers uppgång under motsvarande period var 3,2 procent, enligt SCA.

"Konsumenterna har i regel ingen närmare teknisk kunskap om produkterna och är därför väldigt påverkbara av reklam”, skriver SCA i handlingar lämnade till domstolen.

SCA skriver också att Libero fortfarande inte har återhämtat sig efter “8 av 10-kampanjen”.

Ett eventuellt överklagande ska lämnas till tingsrätten senast den 3 januari.

– Vi vill inte kommentera domen innan den vunnit laga kraft, säger Mimmi Lagergren, kommunikationschef på SCA Hygiene Products.

Tidigare i år vann Pampers över Libero i Marknadsdomstolen som slog fast att Liberos marknadsföring varit vilseledande.

Detta efter att Libero genom en rad påståenden i sin reklam berättat att deras blöjor är fria från kemiska tillsatser som lotion och blekmedel, vilket framförs som argument till att blöjorna skulle vara bättre än andra.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev