P&G världens största annonsör

Procter & Gamble pumpade in 8,7 miljarder dollar - eller 59 miljarder kronor - i medier förra året. Därmed behåller man platsen som världens största annonsör.

Tvåa är Unilever, med en mediebudget på motsvarande 40 miljarder kronor. Kosmetikajätten L'Oreals 31 miljarder i medieköp gjorde dem till världens tredje största reklamköpare, enligt tidningen Adages årliga ranking.

På den svenska marknaden var Ica den största annonsören förra året, enligt Sifo Reklammätningar, som dock mäter bruttosiffror. Därefter följde Telia och Coop, före Procter & Gamble och Unilever.

Adages undersökning visar också att USA fortsätter att vara den absolut största reklammarknaden. Hela 34 procent av alla reklamkronor går till USA, som samtidigt utgör 5 procent av världens befolkning och 20 procent av världens BNP.

Det kan jämföras med Kina, ett land där 20 procent av världens befolkning finns - men som endast får 5 procent av reklaminvesteringarna.

Kina är dock en prioriterad marknad för de stora annonsörerna och enligt en nyligen publicerad undersökning av mediebyrån Zenith kommer Kina nästa år att gå om Tyskland  - och därmed bli den tredje största mediemarknaden i världen, efter USA och Japan.

Största annonsörerna 2009, enligt Adage. I miljarder kronor.

1. Proceter & Gamble, 59

2. Unilever, 40

3. L'Oreal, 31

4. General Motors, 23

5. Nestle, 18

Martin Schori

Publicerad 2010-12-06 08.43Uppdaterad 2015-12-06 15.29

Dela artikeln: