Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

P&G vann mot Reckitt Benckiser

Publicerad: 11 Maj 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Reckitt Benckiser använde ordet ”extra” på ett otillåtet sätt.


Reckitt Benckiser säljer och marknadsför maskindiskmedlet Finish i Sverige. På flera av produkternas förpackningar – så kallade overfilleförpackningar - står det att konsumenten erhåller ett antal procent ”extra”, exempelvis ”+33 procent extra” eller ”+50 procent extra”.

Men eftersom förpackningarna ingår i det ordinarie sortimentet drog konkurrenten Procter & Gamble, som bland annat säljer diskmedlet Yes, Reckitt Benckiser inför marknadsdomstolen. Förpackningarna strider både mot god marknadsföringssed och är vilseledande, menar P&G.

Reckitt Benckiser byggde sitt försvar på att det är en etablerad metod om det finns en basförpackning att jämföra med. Något som det gör i fallet Finish.

Samtidigt använder P&G själva greppet vid försäljning av vissa produkter, inklusive Pampers, skriver Reckitt Benckiser.

Men Marknadsdomstolen väljer att gå på P&G:s linje. Därmed förbjuder man Reckitt Benckiser att använda sig av påståendena. Om Reckitt Benckiser bryter mot förbudet får de betala vite på 1 miljon kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.